چراغ سفید می‌تواند ما را از شر چراغ‌های قرمز بی‌پایان خلاص کند + ویدیو

بدون دیدگاه
چراغ سفید می‌تواند ما را از شر چراغ‌های قرمز بی‌پایان خلاص کند + ویدیو

چراغ‌های هدایت‌گری استفادهیی در صد سال گذشته تغییرات زیادی به جز در ظاهر خودشان نداشته‌اند. قرمز به معنای توقف، زرد به معنای کاهش شتاب و سبز به معنای حرکت کردن است؛ یک کد برنامه جهانی که شهرها را به یک اندازه شلوغ و پرجنب‌وجوش نگه می‌دارد. اکنون محققان دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی به این نتیجه رسیده‌اند که زمان یک تغییر بزرگ در چراغ‌های هدایت‌گری استفادهیی با معرفی چراغ سفید فرا رسیده است.

این ایده آینده‌ای را تجسم می‌کند که در آن انسان‌های راننده و وسایل نقلیه خودران از جاده‌های یکسانی استفاده می‌کنند. چراغ سفید فقط زمانی فعال می‌شود که تعداد کافی از خودروهای خودران در یک تقاطع حضور داشته باشند.

در این سیستم، وسایل نقلیه خودران متصل به‌عنوان کنترل‌کننده‌های سیار ترافیک رفتار می‌کنند. وقتی تعداد کافی از آن‌ها در یک تقاطع باشند، چراغ سفید روشن می‌شود.

این چراغ به رانندگان علامت می‌دهد که وسایل نقلیه خودران جلوی خودشان را دنبال کنند. در واقع خودروهای خودران با هدف کاهش ترافیک و ازدحام طراحی شده‌اند، چون داده‌های جمعی در مورد محل ترافیک‌های سنگین و جابه‌جایی جمعی ترافیک برای حداکثر عملکرد را در اختیار دارند.

چراغ سفید، استراتژی هماهنگی توزیع شده

محققان این سیستم را یک استراتژی هماهنگی توزیع‌شده می‌نامند. به عبارت دیگر، این سیستم مثل یک ذهن جمعی برای ترافیک عمل می‌کند. هر خودروی خودران متصل با دیگران ارتباط برقرار می‌کند تا کارآمدترین مسیرها و زمان‌بندی را تعیین کند و از برخورد و توقف غیرضروری جلوگیری کند.

«علی حاج‌بابایی»، نویسنده مقاله، می‌گوید: «مفهومی که ما برای تقاطع‌های ترافیکی پیشنهاد می‌کنیم و آن را فاز سفید می‌نامیم، از قدرت محاسباتی وسایل نقلیه خودران بهره می‌برد.»

بیشتر بخوانید:  خرده‌فروشی زنجیره‌ای چین به کارمندان خود ۱۰ روز «مرخصی ناراحتی» می‌دهد

او توضیح داد: «فاز سفید نیز شامل یک سیگنال ترافیکی جدید است تا رانندگان انسانی بدانند باید چه کاری انجام دهند. چراغ‌های قبلی عملکرد سابق را دارند و چراغ سفید به رانندگان انسانی می‌گوید که خودروی جلویی خود را دنبال کنند.»

چراغ سفید

این مطالعه نشان می‌دهد که این روش قابلیت کاهش شدید ترافیک را دارد. بسته به میزان حضور خودروهای خودران در یک تقاطع، چراغ سفید تأخیر چراغ هدایت‌گری استفادهیی را بین ۳.۲ تا ۹۴ درصد کاهش می‌دهد. علاوه‌براین، راندمان کلی در مقایسه با زمان‌بندی چراغ‌های هدایت‌گری استفادهیی معمولی تا ۹۸.۹ درصد بهبود یافته است.

البته فاز سفید به این زودی در دنیای واقعی اجرا نخواهد شد. خودروهای خودران هنوز به حد کافی فراگیر نشده‌اند و زیرساخت‌ها برای این طرح آماده نیستند. این مطالعه نشان می‌دهد که حدود سه چهارم سیستم‌های موجود برای به‌کارگیری چراغ سفید نیاز به ارتقا یا جایگزینی دارند.

جدیدترین‌ مطالب

مطالب بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید