استراتژی چندسکوی نرمافزاریی مایکروسافت پس از فروش کمتر از انتظار کنسولهای ایکس باکس که طبق تخمینها نسبت دو به یک از PS5 عقب ماندهاند حالا به ستون اصلی سیاست تجاری برند تبدیل شده است. تمرکز شرکت بیش از همیشه روی گیم پس و گسترش حضور نرمافزاری است، حتی اگر به قیمت از بین رفتن مفهوم انحصاری بودن تمام شود.
از ابتدای سال ۲۰۲۴، فیل اسپنسر وعده داده بود که فقط چهار بازی از عناوین انحصاری ایکس باکس به سکوی نرمافزاریهای دیگر خواهند آمد، اما حالا دری باز شده که دیگر بسته نمیشود. از Indiana Jones and the Great Circle گرفته تا Forza Horizon 5 و Gears of War: Reloaded بازیهایی که زمانی نماد قدرت ایکس باکس بودند، حالا در پلی استیشن دیده میشوند. حتی سارا باند، رئیس بخش ایکس باکس بهصراحت گفت: «انحصاری بودن، مفهوم کهنهای است.»
در همان گفتوگو، بوتی به ۹۰۰۰ اخراج اخیر در مایکروسافت نیز اشاره کرد؛ تعدیلهایی که باعث بسته شدن استودیو The Initiative و کنسل پروژههایی مانند Perfect Dark و Everwild شد: «اخراجها سخت هستند، اما بخشی از کنترل کسبوکار ما محسوب میشوند.»













