چین با قطار CR450 رکورد سرعت جهان را شکست؛ ۴۵۰ کیلومتربرساعت

بدون دیدگاه
چین با قطار CR450 رکورد سرعت جهان را شکست؛ 450 کیلومتربرساعت

چین آزمایش‌های پیش از بهره‌برداری قطار فوق‌سریع CR450 را آغاز کرده که از آن به‌عنوان سریع‌ترین قطار گلوله‌ای (Bullet Train) جهان یاد می‌شود. در جریان این آزمایش‌ها، قطار سریع‌السیر چینی به شتاب ۴۵۰ کیلومتربرساعت دست پیدا کرده و رکورد شتاب جدیدی را به ثبت رسانده است.

نمونه اولیه CR450 نوامبر سال گذشته رونمایی شد و در ابتدا برای رسیدن به شتاب ۴۰۰ کیلومتربرساعت طراحی شده بود. طی یک‌سال گذشته این سیستم تحت مجموعه‌ای از آزمایش‌های مداوم قرار گرفته و اکنون در مرحله نهایی آزمایش خود قرار دارد.

پیش از بهره‌برداری تجاری، قطار باید ۶۰۰ هزار کیلومتر مسیر را طی کند تا مجوزهای لازم برای خدمات‌رسانی را دریافت کند.

ثبت رکورد شتاب جدید توسط قطار CR450

با رسیدن به شتاب ۴۵۰ کیلومتربرساعت، CR450 رکورد قبلی سریع‌ترین قطار چین را که با حداکثر شتاب ۳۵۰ کیلومتربرساعت در اختیار CR400 Fuxing بود، پشت سر گذاشته است.

برای ثبت این رکورد، طراحی آیرودینامیک قطار دستخوش تغییرات قابل‌توجهی شده است. دماغه قطار از طول ۱۲٫۵ متر در مدل‌های قبلی به ۱۵ متر افزایش یافته تا مقاومت هوا کاهش پیدا کند. نیز سیستم تعلیق آن به‌طور کامل پوشیده شده و پنل‌های جانبی زیر واگن‌ها قرار گرفته‌اند که جریان هوا را بهینه می‌کنند.

ارتفاع قطار نیز حدود ۲۰ سانتی‌متر کمتر شده و وزن آن ۵۵ تُن کاهش یافته است. تمرکز اصلی طراحان بر کاهش مقاومت و افزایش شتاب بوده که نتیجه آن بهبود چشمگیر در عملکرد حرکتی است.

به گفته مهندسان، قطار CR450 می‌تواند تنها در ۴ دقیقه و ۴۰ ثانیه از حالت توقف به شتاب ۳۵۰ کیلومتربرساعت برسد، درحالی‌که مدل‌های فعلی برای همین شتاب به ۶ دقیقه و ۲۰ ثانیه زمان نیاز دارند.

بیشتر بخوانید:   روسیه نقشه راه فناوری لیتوگرافی تولید تراشه خود تا سال ۲۰۳۷ را تشریح کرد

تلویزیون ملی چین (CCTV) این پیشرفت را گامی بزرگ در مسیر نوآوری و خودکفایی فناوری دانست و اعلام کرد:

«این آزمایش نهایی، آخرین مرحله پیش از بهره‌برداری تجاری CR450 است و نقطه‌عطفی محسوب می‌شود که نشان می‌دهد فناوری راه‌آهن سریع‌السیر از مرحله ساخت چین به مرحله خلق در چین رسیده است.»

پروژه CR450 در سال ۲۰۲۱ توسط شرکت دولتی China State Railway Group شروع به کار کرد و انتظار می‌رود پس از پایان ارزیابی‌ها، در سال ۲۰۲۶ وارد فاز تجاری شود. تولید این قطار توسط شرکت‌های زیرمجموعه China Railway Rolling Stock Corporation (CRRC) انجام می‌شود.

جدیدترین‌ مطالب

مطالب بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید