چرا تولید موتور پنج سیلندر آئودی متوقف شد؟

بدون دیدگاه
چرا تولید موتور پنج سیلندر آئودی متوقف شد؟

تولید موتور پنج سیلندر معروف آئودی به‌زودی متوقف خواهد شد. این پیشرانه از TT و RS Q3 پاک کردن شده که هردو دیگر تولید نخواهند شد. درحال‌حاضر فقط مدل RS با پیشرانه ۲.۵ لیتری توربو باقی مانده است که تولید آن هم به‌زودی به پایان می‌رسد. حدود دو سال دیگر، آخرین RS ​​۳ پنج‌سیلندر از خط تولید در اینگولشتات خارج خواهد شد.

مقررات سخت‌گیرانه انتشار گازهای گلخانه‌ای دلیل اصلی توقف تولید این موتور است، اما تنها دلیل آن نیست. «گرنوت دولنر»، مدیرعامل آئودی، به مجله استرالیایی درایو گفت که سازگار کردن موتور پنج‌سیلندر با استاندارد یورو ۷ دشوار ناست. اما، آئودی پول و منابع فنی را خرج حفظ این موتور نخواهد کرد.

دولنر در این باره گفت: «خط تولید جدید و زبان طراحی تازه ما گام‌های بعدی در توسعه پایدار شرکت هستند.»

آئودی تا پایان سال ۲۰۲۵ بیش از ۲۰ مدل جدید معرفی خواهد کرد. سایر مدل‌ها شامل خودروهای برقی کم‌مصرف و شاسی بلندهای پرفورمنس در سال ۲۰۲۶ عرضه خواهند شد.

مقررات یورو ۷ در نوامبر ۲۰۲۶ برای خودروهای تازه معرفی‌شده به اجرا درخواهد آمد. چون، با در نظر گرفتن اینکه نسل فعلی RS 3 اکنون در بازار هست، به‌طور موقت از این قانون معاف است. بااین‌حال، آئودی باید موتور پنج سیلندر را در زمان اجرای مرحله بعدی یورو ۷ در نوامبر ۲۰۲۷ از رده خارج کند.

فروش اندک، سرمایه‌گذاری برای توسعه موتور پنج سیلندر جدید را غیرممکن کرده است

در واقع آمار فروش اسپرت‌بک و سدان RS 3 به اندازه‌ای خوب نیست که سرمایه‌گذاری روی موتور پنج‌سیلندر را توجیه کند. البته این موتور می‌تواند در مناطق خارج از استاندارد یورو ۷ همچنان استفاده شود، اما آئودی احتمالاً محاسبات را انجام داده و این کار را بی‌فایده می‌داند.

بیشتر بخوانید:  منصوری وناتوس SE معرفی شد، حاصل تغییراتی گسترده روی لامبورگینی اوروس SE

این خبر در نشان دادنگاه خودرو مونیخ اعلام شد؛ جایی که آئودی از کانسپت C رونمایی کرد. آئودی در پاسخ به این سؤال که آیا خودروی اسپرت تارگا با موتور درون‌سوز عرضه می‌شود، به صراحت این احتمال را رد کرد. ورژن تولیدی تارگا که برای سال ۲۰۲۷ برنامه‌ریزی شده است؛ یک مدل تمام‌برقی روی سکوی نرم‌افزاری گروه فولکس واگن مشترک با پورشه ۷۱۸ باکستر و کیمن برقی.

موتور پنج سیلندر

استفاده از یک موتور پنج‌سیلندر در پشت صندلی‌ها ایده‌آل است، اما این اتفاق رخ نخواهد داد. آئودی در گذشته هم قصد تولید یک R8 پایین‌رده با پیشرانه شش سیلندر خطی، سیستم دیفرانسیل عقب و دنده دستی را داشت، اما این پروژه هرگز وارد فاز تولید نشد. چند سال پیش، آئودی تاکید کرد که هرگز یک RS چهارسیلندر نخواهد ساخت، بنابراین مسیر نسل بعدی RS 3 نامشخص است.

فولکس واگن هم از موتور پنج سیلندر برای آخرین گلف درون‌سوز استفاده خواهد کرد. این اولین مدل غیرآئودی از گروه فولکس واگن با موتور EA855 نیست، چون کوپرا قبلاً مدل فورمنتور VZ5 را با موتور پنج‌سیلندر عرضه کرده بود.

هنگامی که تولید این موتور تا حدود دو سال دیگر متوقف شود، سنتی به پایان خواهد رسید که در سال ۱۹۷۶ با موتور پنج‌سیلندر در آئودی ۱۰۰ آغاز شد.

برچسب‌ها: آئودی, پورشه, رنو

جدیدترین‌ مطالب

مطالب بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید