در همان ساعات ابتدایی، با جمعآوری گیاهان و نمونههای زیستی شروع میکنید. هر گیاه ناشناخته است و برای شناخت خواصش باید آن را اسکن کنید. اسکنر شما یکی از اصلیترین ابزارها در بازی بهحساب میآید و کمک زیادی به شما در شناخت محیط اطراف میکند. بعضی گیاهان ممکن است سمی باشند، بعضی دیگر خاصیت درمانی دارند و برخی تنها در شرایط خاصی رشد میکنند. این فرآیند بهقدری طبیعی طراحی شده که کمکم حس میکنید واقعاً در حال یادگیری یک علم جدید هستید.
اما زندگی در زمین باستان فقط به آزمایش و گیاهشناسی خلاصه نمیشود. شبها، صداهای ناشناخته از دل جنگل میآید و حیواناتی هستند که تهدیدی جدی به حساب میآیند. بنابراین ساخت پناهگاه و یادگیری کنترل منابع اهمیت زیادی پیدا میکند. سیستم ساختوساز بازی برخلاف پیچیدگی اولیهاش، بهمرور برای شما عادی میشود.
بازی با سیستمی به نام P.R.I.M.A.L مسیر پیشرفت شخصیت را کنترل میکند؛ ۶ شاخهی اصلی از جمله پژوهش، کنترل، یادگیری و تطابق که هرکد برنامهام سبک خاصی از بازی را تقویت میکنند. میخواهید یک گیاهشناس آرام باشید که وقتش را صرف ترکیب نمونهها میکند؟ یا ترجیح میدهید کاشفی باشید که در اعماق جنگل به دنبال بذرهای کمیاب میگردد؟ انتخاب با شماست.
یکی از بخشهای جالب بازی، تعامل با انسانهای نخستین است. این انسانها ابتدا با شما دشمناند و از ظاهر بیگانهتان وحشت دارند. اما با گذشت زمان، اگر به آنها کمک کنید ـ مثلاً زخمیهایشان را درمان کنید یا غذا فراهم کنید ـ ممکن است اعتمادشان را جلب کرده و حتی از مهارتهایشان استفاده کنید. این تعاملات حس جالبی از «تکامل متقابل» را منتقل میکند؛ گویی شما در حال نوشتن فصل تازهای از تاریخ بشر هستید.