بازی Space Invaders یکی از خاطرهانگیزترین بازیهای ویدیویی است که ۴۷ سال پیش عرضه شد. اما حالا یک برنامهنویس فاش کرده که گلوگاه پردازنده ۸۰۸۰ اینتل که این بازی روی آن اجرا میشد باعث شده بود دشمنان در بازی کلاسیک Space Invaders بهمرور شتاب بیشتری پیدا کنند.
به ریپورت Tom’s Hardware، یک یوزر در ایکس به نام Zuhaitz که خود را متخصص زبانهای برنامهنویسی C/C++ معرفی کرده، گفته افزایش هیجانانگیز شتاب بازی کلاسیک Space Invaders ناشی از برنامهنویسی آن نبوده است. بلکه دلیلش این بوده که پردازنده اینتل ۸۰۸۰ که بازی روی آن اجرا میشد، هرچه موجودات فضایی توسط بازیکن با شلیک موشکهای لیزری نابود میشدند، کد برنامه بازی را سریعتر اجرا میکرده است.
بازی کلاسیک Space Invaders روی پردازنده اینتل ۸۰۸۰ اجرا میشد
پردازنده اینتل ۸۰۸۰ که در سال ۱۹۷۴ معرفی شد، جانشین پردازنده افسانهای ۸۰۰۸ بود و با معماری قدرتمندتر و انعطافپذیرتر به بازار عرضه شد. با داشتن حدود ۵۰۰۰ ترانزیستور، باس ۸/۱۶ بیتی و فرکانس حدود ۲.۰ مگاهرتز، اجرای بازی Space Invaders روی پردازنده ۸۰۸۰ با وضوح ۲۲۴ × ۲۵۶ پیکسل تکرنگبندی احتمالاً نزدیک به حداکثر تواناییهای این پردازنده بود. همین مسئله باعث میشد نابودی دشمنان بر تجربه بازی یوزر تأثیر بگذارد.
با اینکه پردازنده توسط یک شتابدهنده ویدیویی اختصاصی Fujitsu MB14241 همراهی میشد، کاهش عملکرد ناشی از گلوگاه پردازنده ادامه دادندار بود.
همانطور که Zuhaitz در پست خود اشاره کرده، بررسی کردن کد برنامه منبع بازی نشان میدهد که هیچ قطعه کد برنامهی برای تنظیم شتاب بازی هنگام نابودی بیگانگان وجود نداشت. این یوزر میگوید: «در ابتدای بازی، تغییر موقعیت، بازآفرینی اسپریتها و بررسی کردن برخوردها برای هر یک از ۵۵ بیگانه بسیار پردردسر بود.»
این باگ صرفاً به یکی از ویژگیهای این بازی تبدیل نشد، بلکه برای بازیکنان ورژن اصلی Space Invaders خصوصیتی هیجانانگیز و جذاب بود و به صاحبان دستگاههای آرکید کمک میکرد تا بازیکنان را درگیر بازی کنند.













