وام ۵۰۰ میلیونی برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده بین‌شهری اختصاص یافت

بدون دیدگاه
وام ۵۰۰ میلیونی برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده بین‌شهری اختصاص یافت

«مهدی خضری»، معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، از اعطای تسهیلات ۵۰۰ میلیون تومانی برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده بین‌شهری خبر داد. به گفته او، مالکان تاکسی‌های فرسوده با سن بیش از ۱۲ سال می‌توانند از این تسهیلات برای جایگزینی اتومبیل خود با خودروهای صفرکیلومتر استفاده کنند. بنابراین مالکان تاکسی‌های فرسوده با مدل ۱۳۹۱ و پایین‌تر قادر به بهره‌مندی از وام ۵۰۰ میلیون تومانی هستند.

البته رانندگان تاکسی برای بهره‌مندی از این وام، بایستی شرایط خاصی را داشته باشند. تاکسی‌ها باید در سال ۱۴۰۳ حداقل ۱۲۰ صورت وضعیت فعال با کد برنامه رهگیری را ثبت کرده‌ باشند. نیز رانندگان تاکسی نباید در طول پنج سال گذشته از تسهیلات بانکی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای نوسازی ناوگان کرایه بین‌شهری استفاده کرده باشند. نیز مالک خودرو بین‌شهری باید برگه اسقاط خودرو را در زمان شماره‌گذاری خودرو جدید به اتحادیه شرکت‌های سواری کرایه‌بین شهری ارائه دهد.

جزئیات دیگر از طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده بین‌شهری

در طرح تخصیص خودرو به ناوگان حمل‌ونقل سواری بین‌شهری، اولویت با خودروهایی است که سن بالاتری دارند. خودروهای در نظر گرفته شده برای ناوگان حمل‌ونقل نیز سورن پلاس تولید ایران‌خودرو هستند. به نظر می‌رسد ورژن‌های دوگانه‌سوز سورن پلاس که مخزن گازسوز ۱۰۰ یا ۷۵ لیتری با موتور EF7 دارند، به مالکان خودروهای سواری بین‌شهری تحویل داده شوند.

برای هر استان کشور، سهمیه‌ای در نظر گرفته شده است. اگر سهمیه یک استان به‌صورت کامل تکمیل نشود، این سهمیه به سایر استان‌ها اختصاص خواهد یافت. بنابراین رانندگان تاکسی‌های فرسوده بین‌شهری در استان‌های پرتردد مثل اصفهان، تهران و خراسان رضوی، بایستی برای نوسازی اتومبیل‌های خود تعجیل کنند. فرآیند عضویت تاکسی‌های فرسوده بین‌شهری نیز از ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان‌ها صورت می‌پذیرد.

تاکسی‌های بین‌شهری به‌طور معمول در کنار اتوبوس‌های بین‌شهری و در حاشیه ترمینال‌های مسافربری حضور دارند. به نظر می‌رسد سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای سعی دارد با نوسازی ناوگان سواری‌های بین‌شهری، از فشار روی ناوگان اتوبوس‌ها بکاهد. تعداد اتوبوس‌های بین‌شهری در سالیان اخیر به‌صورت جدی کاهش یافته است و از این نظر سیستم حمل‌ونقل مسافر با مشکل مواجه شده است. نیز با وجود تولید و عرضه اتوبوس‌های جدید مثل مارال ۴۴۰، قیمت اتوبوس‌های جدید بسیار گران است و نوسازی تمامی اتوبوس‌ها در یک زمان نمی‌شود. حال آن‌که نوسازی خودروهای سمند و پژو ۴۰۵ و جایگزینی آن‌ها با سورن پلاس دوگانه‌سوز، دردسر کمتری برای مالکان و نیز سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای دارد.

جدیدترین‌ مطالب

مطالب بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید