فعالان حوزه هوش مصنوعی و گردشگری، در سمینار «فرصتهای رشد استارتاپها از مسیر هوش مصنوعی»، در مورد تحولی که هوش مصنوعی میتواند در این صنعت ایجاد کند، سخن گفتند.
به ریپورت دیجیاتو، «سپهر بیات»، مدیرعامل «هوشکس» در این رویداد که در دانشکد برنامهگان کنترل دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: «۱۵ سال طول کشید تا یوزران تلفن همراه به ۱۰۰ هزار نفر برسند، این زمان برای اینترنت ۷ سال و برای چتجیپیتی ۲ ماه بود. این ارقام بهتنهایی نشان میدهند با چه تحولی روبهرو هستیم. پیشبینیها نشان میدهد اندازه این بازار در سال ۲۰۳۰ به ۱.۸ تریلیون دلار میرسد تا آن زمان بسیاری از شغلها از بین خواهند رفت. میشود گفت هر چیزی که تکرار میشود، امکان اتومیت شدن دارد، پس از بین میرود.»

بهگفته او اکنون تمرکز فعالان هوش مصنوعی از مدلسازی خوب به سمت طراحی محصول خوب رفته است. مدیرعامل هوشکس سپس گفت: «مدیرعامل گوگل گفته تا سال ۲۰۳۰ حدود ۳۰ درصد کد برنامههای این شرکت را هوش مصنوعی مینویسد. با وجود این هنوز برخی افراد در برابر این تحول مقاومت میکنند. مطالعات نشان میدهد ۴۰ درصد از مقاومتی که در برابر هوش مصنوعی انجام میشود، از ترس جایگزین شدن توسط AI است.»
«طاها رضوی»، مدیرعامل سکوی نرمافزاری شب، نیز یکی دیگر از سخنرانان این رویداد بود. او در مورد تاثیر هوش مصنوعی بر فعالیت شب گفت: «تا امروز ۳۰ درصد از هزینههای نیروی انسانی را به وسیله هوش مصنوعی کم کردهایم. شخصیسازی سفر و افزایش Conversion Rate از جمله تاثیرات دیگر هوش مصنوعی در شب بود.»

مدیرعامل شب، در سخنرانی خود هوش مصنوعی را «نجاتدهنده گردشگری ایران» توصیف کرد.
«امین خالقیفر»، مدیرکل توسعه کسبوکار استراتژیک ایرانسل، نیز در سخنرانی خود به افراد و سازمانها توصیه کرد مقاومت خود در برابر هوش مصنوعی را کنار بگذارند. او گفت: «ما محکوم به جایگزینی با هوش مصنوعی نیستیم؛ میشود همراه و همسنگر با هوش مصنوعی شد. برخی افراد که در حوزه کاری خودشان خبره هستند، همچنان در برابر AI مقاومت میکنند.»
او ادامه دادن داد: «این مقاومت در سازمانهای بزرگ هم هست. شرکتهایی با سهم بازار ۸۰ درصدی گاهی در برابر فناوریهای جدید مقاومت کردهاند و نتیجهاش را هم دیدهاند، مثل نوکیا و کد برنامهاک. در شرکتهای بزرگ شما باید برای یک طرح بزرگ مثلا در زمینه هوش مصنوعی، یک هیئت مدیره بزرگ را قانع کنید. حتی ممکن است طرح شما به تایید مدیرعامل برسد اما به دلیل بوروکراسی پیچیده این شرکتها، به مرحله اجرا نرسد.»

خالقیفر پیشرفت در حوزه هوش مصنوعی را سریعتر از حوزههای دیگر ICT توصیف کرد و گفت: «در صنعت تلکام فاصله بین نسلهای مختلف مانند ۳G و ۴G زیاد بود. درست است که این فاصله به تدریج کم شد اما هنوز مهم است. پیشرفت در هوش مصنوعی اما آنچنان سریع است که حتی گاهی از اخبار این حوزه هم جا میمانیم، چه برسد به همگام شدن با آن.»
«مهدا تدبیری»، معاون مدیرکل گروه هتلهای اسپیناس، در این رویداد، به اهمیت یوزرد AI در صنعت گردشگری خرید و گفت: «اگر صنعت هتلداری و گردشگری به دنبال ارائه خدمت شخصیسازیشده نباشد فرصت بسیار بزرگی را از دست خواهد داد.»
او در مورد برخی از یوزردهای هوش مصنوعی در صنعت هتلداری توضیح داد: «در اکثر واحدهای هتلها، امکان بهرهگیری از هوش مصنوعی هست. چکاین افراد، اتاقهای مجهز به دستیار صوتی، وصل شدن اینترنت اشیا به سیستم BSM ساختمان، استفاده از اینترنت اشیا برای کنترل مینیبار و برنامهریزی برای زمانبندی نظافت اتاقتها و اولویتبندی طبق چکاین، تنها بخشی از یوزردهایی است که هوش مصنوعی میتواند در این صنعت داشته باشد.»

تدبیری سپس گفت: «هوش مصنوعی در واحد ایمنی هتل نیز نقش ایفا میکند. مثلا میتواند توسط دوربینهای تشخیص چهره، هرگونه رفتار مشکوک را اطلاع بدهد و در شرایط اضطراری، یعنی زمانی که نیاز به تخلیه هتل است، با روشن نگه داشتن راههای لاگآوت، جمعیت را هدایتگری استفادهیی کند.»