هواوی در دو حوزه مهم، یعنی هم در حوزه زیرساختهای ابری و هوش مصنوعی و هم در بازار ساعتهای هوشمند پیشرفت چشمگیری داشته است. این شرکت چینی اعلام کرده که قدرت محاسباتی خدمت Huawei Cloud نسبت به سال گذشته ۲۵۰ درصد رشد داشته و درهمینحال، برای اولینبار موفق شده اپل را در بازار جهانی ساعتهای هوشمند پشت سر بگذارد.
در جریان نشان دادنگاه China International Big Data Industry Expo، «ژانگ پینگآن»، مدیرعامل Huawei Cloud، گفت که رشد بیسابقه خدمت آن با هدف پاسخگویی به تقاضای فزاینده برای خدمات هوش مصنوعی در چین و بازارهای جهانی انجام شده است. براساس آمار منتشرشده، تعداد مشتریان خدمت ابری Ascend AI Cloud از ۳۲۱ به ۱۷۱۴ مشتری افزایش یافته است.
هواوی در حال توسعه یک شبکه ملی تحت عنوان «خاک سیاه قدرت محاسباتی» است که مراکز پردازشی آن در شهرهای گوییآن، اولانچاب، خورچین و ووهوی قرار دارند. در این میان، ابرگره CloudMatrix 384 در سایت گوییآن نقش کلیدی ایفا میکند و با وصل شدن ۳۸۴ پردازنده عصبی Ascend و ۱۹۲ پردازنده Kunpeng، توان پردازشی ۳۰۰ پتافلاپس را ارائه میدهد. این سیستم قادر است بهطور همزمان بیش از ۱۳۰۰ مدل بزرگ هوش مصنوعی را آموزش دهد.
رشد هواوی در بازار ساعتهای هوشمند
همزمان، ریپورت جدید موسسه Counterpoint Research نشان میدهد که هواوی در سهماهه دوم ۲۰۲۵ برای نخستین بار موفق شده از نظر میزان عرضه جهانی ساعتهای هوشمند از اپل پیشی بگیرد. براساس این ریپورت، مجموع ساعتهای هوشمند عرضه شده توسط این شرکت در سطح جهان نسبت به سال گذشته ۸ درصد رشد داشته و هواوی با افزایش ۵۲ درصدی، جایگاه دوم بازار را به دست آورده است.
بیش از ۷۵ درصد فروش هواوی از بازار چین بوده، اما رشد آن در مناطق اروپا، خاورمیانه و آسیا-پاسیفیک نیز قابلتوجه بوده است.
تحلیلگران از تنوع بالای کالاها با قیمتهای بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ دلار، یکپارچگی بیشتر با گوشیها و اکوسیستم اینترنت اشیاء و تقاضای روبهرشد بازار چین برای دستگاههای چند منظوره، بهعنوان سه عامل کلیدی برای عملیات موفق هواوی یاد کردهاند.
در مقابل، اپل با کاهش ۳ درصدی در سهماهه دوم ۲۰۲۵ مواجه شده و این هفتمین فصل پیاپی افت فروش این شرکت در حوزه ساعتهای هوشمند محسوب میشود. بااینحال، اپل همچنان در بخش پریمیوم بازار پیشتاز است و وفاداری یوزران iOS و دقت بالای حسگرهای سلامتی، جایگاه آن را تثبیت کرده است.