روند کلاهبرداریهای آنلاین در ماههای اخیر با جعل نام برندهای معتبر و روشهای پیچیده شدت گرفته است؛ به طوری که ۳۶ درصد از جرایم سایبری با شاکی خصوصی در سال ۱۴۰۳ مربوط به کلاهبرداری اینترنتی بوده است. در این شرایط، سودجویان با جعل سایتها و تماسهای تلفنی، به دنبال فیشینگ اطلاعات بانکی و سوءاستفاده از اعتماد عمومی هستند.
طبق آمار رسمی، در سال ۱۴۰۳ بیش از ۳۶ درصد از جرایم سایبری دارای شاکی خصوصی مربوط به کلاهبرداری اینترنتی بوده است. کارشناسان هشدار میدهند که علاوه بر ساخت و شروع کردن سایتهای تقلبی با نام برندهای مطرح، یکی از رایجترین روشها، تماس تلفنی یا فرستادن نوتیفیکیشن از سوی افرادی است که خود را نماینده این برندها معرفی میکنند؛ در حالی که هیچ ارتباطی با شرکت اصلی ندارند.
سکوی نرمافزاریهای معتبر ارائه دهنده خدمات مانند آچاره نیز از این قاعده مستثنا نیستند. آچاره یکی از بزرگترین سامانههای خدماترسانی آنلاین در ایران است که با بیش از ۲۱۰ هزار متخصص و از ۳.۵ میلیون یوزر در ۳۰ شهر از جمله تهران، مشهد، شیراز، اصفهان، کرمان، تبریز، رشت، قم، اهواز و کرمانشاه فعالیت دارد و روزانه هزاران سفارش را کنترل میکند.
یوزران باید توجه داشته باشند که تنها آدرس رسمی وبسایت آچاره است و شماره تماس چهاررقمی ۱۴۷۱ تنها راه معتبر برای ثبت سفارش با تلفن محسوب میشود. هرگونه شماره یا لینک دیگر میتواند جعلی و خطرناک باشد.
در شرایطی که جعل برندها و صفحات فیشینگ با شتاب در حال گسترش است، دقت یوزران در بررسی کردن منبع تماس، آدرس وبسایت و پرهیز از لاگین اطلاعات بانکی در صفحات مشکوک، مهمترین راهکار برای جلوگیری از سوءاستفادههای مالی و اطلاعاتی به شمار میرود.













