شرکت متا مدتی پیش گفت از گفتوگوی یوزران با هوش مصنوعی برای شخصیسازی تبلیغات استفاده میکند؛ موردی که شایعات قبلی مبنیبر شنود میکروفون افراد را دوباره زنده کرد.
آدام موسری، رئیس اینستاگرام، با انتشار یک ویدیو تمام شایعات را بیاساس جلوه داد و گفت: «قسم میخورم که به میکروفون گوشی شما گوش نمیدهیم.»
در واقع، سیستمهای شخصیسازی تبلیغات متا گاهی اوقات چنان دقیق عمل میکنند که یوزران گمان میبرند که برخی از موارد را فقط در گفتوگوهای شفاهی خود گفتهاند و این یعنی میکروفون آنها شنود میشود.
مقامات متا (فیسبوک سابق) و حتی خود مارک زاکربرگ دو بار در سالهای ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸ بهطور قاطع گفتند که صدا و میکروفون یوزران را شنود نمیکنند. حتی در سند کمک متا نیز گفته شده است که آنها بدون اجازهی افراد از میکروفونشان استفاده نمیکنند.
آدام موسری گفت شنود یوزران با میکروفون گوشی، نقض آشکار حریم خصوصی محسوب میشود و نیز با شتاب بیشتری باتری دستگاه را تخلیه میکند.
موسری دربارهی نشان دادن تبلیغات براساس گفتوگوهای شفاهی یوزران چهار توضیح احتمالی ارائه داد:
- اول، احتمال دارد یوزر پیشاز گفتوگوی شفاهی، محصولی را در وبسایتی کشف یا روی محتوای مرتبط کلیک کرده باشد. همکاریهای متا شامل دریافت لیست بازدیدکنندگان وبسایتها برای نشان دادن تبلیغات هدفمند میشوند.
- دوم، الگوریتمهای نشان دادن تبلیغ براساس علایق دوستانِ یوزران تنظیم میشوند و طبیعتاً مشابه هستند. ممکن است دوستتان پیش از گفتوگوی شفاهی با شما همان محصول را جستوجو کرده باشد.
- سوم، شاید تبلیغ پیش از گفتوگوی شفاهی نشان دادن داده شده باشد، اما یوزر بهشتاب آن را در ناخودآگاه ذهن خود ثبت کرده است.
- چهارم، رویدادهای تصادفی و شانسی که همیشه اتفاق میافتند.
موسری سپسی سخنان خود گفت: «میدانم که بعضی از شما حرفهای من را باور نمیکنید؛ مهم نیست که چقدر سعی میکنم که این موضوع را توضیح بدهم.»
یکی از کامنتهایی که بیشترین لایک را دارد، در پاسخ به موسری با حالت طعنهآمیز گفت: «اگر من مکالمات مردم را شنود میکردم، دقیقاً همین حرفها را میزدم.»