جنرال موتورز با یک معماری محاسباتی متمرکز جدید، که سیستمهای الکتریکی و نرمافزار را در خودروهای برقی و بنزینی یکپارچه میکند، درحال متحول کردن صنعت خودرو است. این فناوری که قرار است در سال ۲۰۲۸ با کادیلاک اسکالید IQ معرفی شود، با هدف سادهسازی الکترونیک خودرو، کاهش پیچیدگی و بهبود عملکرد صرفنظر از نوع پیشرانه، پیشرفته است.
در طول تاریخ، الکترونیک خودرو به صورت جداگانه تکامل یافته است. سیستمهای مختلف برای عملکردهایی مانند ترمز، کنترل تهویه، سرگرمی و ایمنی اغلب توسط تأمینکنندگان مختلف با هماهنگی پایین ساخته میشوند. معماری جدید جنرال موتورز این رویکرد جداگانه را با یک سیستم منطقهای، مشابه خودروهای برقی مدرن مانند تسلا و ریویان، جایگزین میکند. این فناوری، چندین ماژول را در واحدهای محاسباتی کمتر و قدرتمندتر ادغام میکند و بهروزرسانیهای سریعتر، تشخیص بهتر و تولید کارآمدتر را امکانپذیر میسازد.
چگونه جنرال موتورز صنعت خودروهای برقی و بنزینی را یکپارچه میکند؟
این معماری شامل یک کامپیوتر مرکزی خنکشونده با مایع است که جایگزین ۱۲ ماژول سنتی، یک ماژول وصل شدن برای عملکردهای بیسیم و سه تجمیعکننده با وظیفه تقویت دادههای حسگرها میشود. این طراحی نیاز به جعبه فیوزهای سنتی را از بین میبرد، تعمیر و نگهداری را ساده میکند و به طور بالقوه هزینهها را کاهش میدهد.
یکی از چالشها، تطبیق این فناوری با خودروهای درونسوز، به ویژه خنک کردن کامپیوتر مرکزی بدون اجازه دسترسی به سیستمهای خنککننده باتری خودروهای برقی است. با وجود این، جنرال موتورز قصد دارد این معماری را در کل خط تولید خود بدون نیاز به طراحی مجدد پیادهسازی کند.

از دیدگاه مصرفکننده، مزایای این فناوری مهم است. خودروها بهروزرسانیهای نرمافزاری بیشتری دریافت میکنند، از امکانات خودران پیشرفته کمک میکنند و گزینههای وصل شدن و سرگرمی بهتری ارائه میدهند. جنرال موتورز آیندهای را تصور میکند که در آن خودروها هوشمندتر و پاسخگوتر و نگهداری از آنها آسانتر است.
این استراتژی نیز جاهطلبیهای گستردهتر جنرال موتورز در زمینه هوش مصنوعی، رباتیک و خودروهای خودران را بازتاب میکند. گسترش خودروهای برقی با موانعی مانند هزینههای بالای تولید باتری و کاهش آفرهای دولتی روبهرو شده است. اکنون معماری جنرال موتورز به آن اجازه میدهد تا نوآوری مشابه خودروهای برقی را به مدلهای بنزینی بیاورد. این نوآوری تضمین میکند که پیشرفت فناوری در سراسر خط تولید آن ادامه دادن مییابد.
در نهایت، معماری محاسباتی متمرکز جنرال موتورز نشاندهنده تغییر قابل توجهی در فلسفه طراحی خودرو است. با استانداردسازی این سیستم در انواع پیشرانهها، جنرال موتورز قصد عرضه خودروهای هوشمندتر و کارآمدتر را دارد، در حالی که زمینه را برای آیندهای تحت سلطه خودروهای نرمافزارمحور فراهم میکند.











![شرایط پیش فروش طرح فرسوده ایران خودرو منتشر شد [مهر ۱۴۰۴]](https://zinext.ir/wp-content/uploads/2025/10/شرایط-پیش-فروش-طرح-فرسوده-ایران-خودرو-منتشر-شد-مهر.webp-656x456.webp)

