ASKA بهعنوان یک نیروی فوقپیشرفته جنگی در مبارزه با موجهای دشمنان مهارت بالایی دارد، اما گاهی نیز شکست میخورد. این شکستها بخشی از روایت داستانی بازی Metal Eden بهشمار میآیند و برخلاف آثار روگلایت مانند Returnal، بهعنوان مکانیزم گیمپلی طراحی نشدهاند. بااینحال نوتیفیکیشندهای این شکستها میتوانند بسیار تاریکتر از آن چیزی باشد که در ابتدا بهنظر میرسد.
گیمرها در Metal Eden میتوانند با شتاب بالا روی دیوارها بدوند، از گجتهای مختلف برای حرکت سریع استفاده کنند و دشمنان را با خشونت تمام از میان بردارند. مکانیزم اصلی بازی حول «هستهها» یا همان Coreها میچرخد؛ ASKA میتواند این هستهها را از بدن دشمنان بیرون بکشد و بسته به شرایط، آنها را مصرف کند تا قدرت بگیرد یا برای ایجاد انفجار بهسوی دشمنان پرتاب کند.