ظهور خودروهای خودران میتواند آیندهی شغلی بسیاری از رانندگان تاکسیهای اینترنتی را تحتتأثیر قرار دهد؛ موضوعی که حتی مدیرعامل اوبر، دارا خسروشاهی نیز آن را چالش جدی توصیف کرد. او در رویدادی که پادکست All-In برگزار کرد، دربارهی نوتیفیکیشندهای گسترش این فناوری توضیح داد و نگرانیها درخصوص از دست رفتن فرصتهای شغلی رانندگان را جدی دانست.
خسروشاهی تأکید کرد که در کوتاهمدت، رانندگان همچنان بخش مهمی از اکوسیستم اوبر باقی خواهند ماند. او گفت: «در ۵ تا ۷ سال آینده، تعداد رانندگان انسانی و نیروهای تحویل کالا افزایش خواهد یافت، چرا که تقاضا بهشتاب رشد میکند.» بااین حال، او آیندهای ۱۰ تا ۱۵ ساله را پیشبینی میکند که در آن مسئلهی بیکاری رانندگان به چالش واقعی تبدیل خواهد شد.
طبق اظهارات مدیرعامل اوبر، پاسخ سادهای برای مشکل وجود ندارد. او افزود: «این پرسش بزرگ اجتماعی است که نهتنها ما، بلکه بسیاری دیگر نیز باید با آن دستوپنجه نرم کنند.» همزمان با پیشرفت هوش مصنوعی، نگرانیها دربارهی جایگزینی انسانها در صنایع مختلف از جمله رانندگانی که بهعنوان نیروهای کار سکوی نرمافزاریهایی مانند اوبر و لیفت فعالیت میکنند نیز افزایش یافته است.
نتایج اولیهی همکاری اوبر با شرکت ویمو که تاکسیهای خودرانش در آتلانتا و آستین فعالیت دارند، نشان میدهد خودروهای خودران از نظر بهرهوری عملکردی بهتر از بسیاری رانندگان انسانی دارند. بااین حال، برخی رانندگان اوبر در گفتوگو با بیزنس اینسایدر ابراز کردهاند چندان نگران نیستند و همچنان به محدودیتهای این فناوری، مانند کنترل موانع جادهای اشاره میکنند.
خسروشاهی در نهایت گفت که اوبر علاوهبر حملونقل، بهدنبال ایجاد فرصتهای کاری جدید برای پیمانکاران مستقل در حوزههایی مثل برچسبگذاری و پردازش داده جهت آموزش مدلهای هوش مصنوعی است. او تأکید کرد: «ما درحال گسترش فرصتهای کاری در حوزههای جدید هستیم تا افراد بتوانند همچنان از سکوی نرمافزاری اوبر کسب درآمد کنند.»