بیامو یکی از معدود خودروسازانی است که در دوران هجوم خودروهای الکتریکی، همچنان به توسعه موتور احتراق داخلی علاقه نشان داده است. «یخن گولر»، رییس بخش خدمات مشتریان این شرکت، با قاطعیت اعلام کرد موتورهای احتراق داخلی همچنان مورد تقاضای مشتریان خواهند بود، پس تولید این پیشرانهها ادامه دادن خواهد داشت.
اعلامیه جدید بیامو پس از رونمایی اخیر مدل iX3 منتشر شد. بی ام و iX3 نخستین محصول این شرکت است که از سکوی نرمافزاری نیوکلاس (Neue Klasse) بهره میبرد. این سکوی نرمافزاری طی دهههای آینده برای این شرکت نقش تعیینکنندهای خواهد داشت.
خدمت مطبوعاتی بیامو پس از اظهارات گولر به شتاب واکنش نشان داد تا این افشای خبری را کنترل کند. خودروساز آلمانی اعلام کرد سخنان گولر در مورد ادامه دادن تولید موتور احتراق داخلی، یک شوخی بوده است. سخنگوی رسمی بیامو افزود که قصد گولر نشان دادن شتاب متفاوت توسعه فناوری موتور در کشورهای مختلف بوده است. در واقع سخنگوی بیامو خواست با ارائه یک بیانیه رسمی، اطلاعات فاش شده از درون شرکت را کماهمیت جلوه دهد.
موتور احتراق داخلی با بیامو همچنان حفظ خواهد شد
روند گذار به خودروهای برقی در اروپا و ایالاتمتحده سریعتر از نقاط جهان پیش میرود. درحالحاضر ۲۵ درصد از خودروهایی که در اتحادیه اروپا به فروش میرسند، با منابع انرژی جایگزین کار میکنند. این آمار در ایالاتمتحده پایینتر است. اما، بازار ایالاتمتحده در پذیرش خودروهای برقی و هیبریدی نسبت به بازار هند، آفریقا و آسیا پیشتاز محسوب میشود.
در سوی دیگر، اخباری دلگرمکننده برای طرفداران موتور احتراق داخلی هست. بیامو استراتژی چند انرژی را دنبال میکند. سکوی نرمافزاری CLAR این شرکت بهروزرسانی شده است. این سکوی نرمافزاری هم از موتورهای احتراق داخلی معمولی و هم از سیستمهای هیبریدی کمک میکند. بی ام و X7 یکی از خودروهای جدید این سکوی نرمافزاری است که در کنار خودروهای برقی نیوکلاس عرضه میشود.
بنابراین همچنان تا حدود یک دهه دیگر، خودروهای بنزینی و هیبریدی را از برند بیامو خواهیم دید. کالاها بیامو در ایران توسط شرکت پرشیاخودرو به دست مشتریان میرسند. در صورت ادامه دادندار بودن واردات خودرو به کشور، این خودروها را نیز در مراحل بعدی واردات خودروهای خارجی در کشورمان خواهیم دید.