دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت، آماری از بازار خودروهای سواری ایران و سهم هرکد برنامهام از خودروسازان منتشر کرده است. براساس این آمار، حدود ۵۷ درصد از بازار خودروهای سواری ایران در اختیار ایرانخودرو قرار دارد. این شرکت با وجود تغییرات کنترلی و بحرانهای متفاوت، همچنان بزرگترین خودروساز ایران محسوب میشود. فاصله ایرانخودرو با دیگر خودروساز بزرگ داخلی یعنی سایپا، قابلتوجه است.
سهم ایرانخودرو از بازار خودروهای سواری ایران در فروردین ۱۴۰۴ حدود ۵۱.۳ درصد بوده است که تا پایان مرداد ۱۴۰۴، به ۵۷ درصد رسید. این افزایش سهم ناشی از افزایش تولید و نیز عرضه انبوه خودروهای سواری مختلف به بازار است. درصورتیکه حکم سازمان تعزیرات برطرف شود و فروش ایرانخودرو در نیمه دوم سال ادامه دادن یابد، احتمال افزایش سهم بازار این شرکت تا پایان سال هست.
کاهش سهم سایپا در بازار خودروهای سواری ایران
در سوی دیگر سایپا عملکرد چندان مطلوبی را از خود ارائه نمیدهد. این شرکت بهدلیل کاهش تولید و عرضه خودروهای سواری، ۴ درصد از سهم بازار خود را از دست داده است. سایپا درحالحاضر ۲۳ درصد از بازار خودروهای سواری کشور را در اختیار دارد. شرکت سایپا سال ۱۴۰۴ را به خوبی آغاز کرد و در فروردین امسال ۲۷.۶ درصد از سهم بازار خودروهای سواری را در اختیار داشت، بااینحال سایپا نتوانست سهم بازار خود را حفظ کند. سایپا از زمان توقف تولید پراید در جایگاه دوم بزرگترین خودروسازان ایران قرار دارد و فاصله چشمگیری با سهم بازار ایرانخودرو دارد.

مدیرانخودرو که در زمانی نهچندان دور به رقیب جدی خودروسازان بزرگ تبدیل شده بود، اکنون با تغییر استراتژی بهدنبال تمرکز بر بخشهای دیگری از بازار است. سهم بازار مدیرانخودرو از ۱۰.۵ درصد در فروردین ۱۴۰۴، به ۴.۸ درصد در مردادماه کاهش یافته است.
در سوی مقابل گروه بهمن افزایش اندک ۰.۸ درصد درصدی را نسبت به فروردین ماه ۱۴۰۴ تجربه کرد. این شرکت اکنون ۴ درصد از بازار خودروهای سواری ایران را در اختیار دارد. در نهایت به کرمان موتور میرسیم. این خودروساز تغییری در سهم بازار را از ابتدای امسال تاکنون تجربه نکرده است. کرمانموتور ۵ درصد از سهم بازار خودروهای سواری کشور را در اختیار دارد.