اعتراف مدیرعامل فورد: ماشین‌های چینی را باز کردیم و شوکه شدیم!

بدون دیدگاه
اظهار نظر جنجالی مدیرعامل فورد: چین می‌تواند همه ما را ورشکست کند

مدیرعامل فورد می‌گوید بررسی کردن دقیق خودروهای تسلا و رقبای چینی چشم او را به واقعیت‌های تازه‌ی بازار خودروهای برقی باز کرد و باعث شد مسیر شرکت را تغییر دهد.

جیم فارلی در گفت‌وگو با برنامه‌ی Office Hours: Business Edition توضیح داد که هنگام کالبدشکافی مدل ۳ تسلا و چند خودرو برقی ساخت چین، به تفاوت‌های قابل توجهی رسیده؛ تفاوت‌هایی که به گفته‌ی او «شوکه‌کننده» بود.

فارلی می‌گوید فورد موستانگ Mach-E حدود ۱٫۶ کیلومتر سیم‌کشی بیشتر از مدل ۳ دارد؛ عاملی که وزن خودرو را بالا برده و نیاز به باتری بزرگ‌تر و گران‌تر ایجاد کرده است.

بررسی کردن و بازکردن خودروهای رقبا فرآیندی رایج در صنعت خودرو است. مدیرعامل شیائومی نیز چندی پیش اعلام کرد برای توسعه‌ی کالاها جدید، سه دستگاه تسلا مدل Y را خریداری و قطعه‌به‌قطعه تحلیل کرد.

فارلی که از ۲۰۲۰ سکان هدایت فورد را برعهده دارد می‌گوید نتیجه‌ی این بررسی کردن‌ها او را متقاعد کرد ساختار شرکت باید تغییر کند. او در ۲۰۲۲ واحد خودروهای برقی را با نام Model E ایجاد کرد؛ واحدی که سال گذشته بیش از ۵ میلیارد دلار زیان ثبت کرد و امسال هم با روند مشابهی پیش می‌رود؛ اما فارلی می‌گوید از این تصمیم پشیمان نیست، چون لازم بود این بخش شفاف و پاسخ‌گو باشد.

فارلی بارها هشدار داده بود که خودروسازان چینی تهدیدی جدی برای فورد و دیگر شرکت‌های غربی هستند. او پیش‌تر خودروهای برقی چینی را «بسیار برتر» از نمونه‌های غربی توصیف کرد و ماه گذشته گفت برندهایی مانند بی‌وای‌دی «کاملاً» در حال تسلط بر بازار جهانی هستند. اکنون حدود نیمی از فروش خودروهای نو در چین برقی‌ است؛ عددی که در آمریکا حدود ۱۰ درصد اعلام می‌شود.

بیشتر بخوانید:  نسل جدید جیلی امگرند معرفی شد، بزرگتر و قوی‌تر از همیشه

شرکت‌های چینی با عرضه‌ی مدل‌های مجهز و مقرون‌به‌صرفه از بسیاری از رقبا پیش افتاده‌اند و با شتاب بالا وارد اروپا و بازارهای نوظهور می‌شوند. فارلی با وجود هشدارهای مداوم، خود طرفدار برخی از این کالاها است و می‌گوید سال گذشته ۶ ماه از مدل شیائومی SU7 استفاده کرد و «دوست نداشت آن را پس بدهد.»

مقاله‌ی مرتبط

فارلی تأکید کرد که چین با حمایت‌های جدی، رشد خودروهای برقی را شتاب داده و فورد ناتوان است از این بازار کنار بکشد: «اگر می‌خواهیم یک شرکت جهانی باشیم، نمی‌توانیم این میدان را به چینی‌ها واگذار کنیم.»

در آمریکا اما مسیر فورد آسان نیست. این شرکت در سه‌ماهه‌ی سوم رکورد فروش خودروهای برقی را ثبت کرد؛ اما فارلی به سرمایه‌گذاران گفت در کوتاه‌مدت سهم خودروهای برقی از بازار آمریکا حدود ۵ درصد است، چون تقاضا کاهش یافته و مصرف‌کنندگان به‌دنبال مدل‌های مقرون‌به‌صرفه هستند، نه خودروهای ۷۰ تا ۸۰ هزار دلاری.

برچسب‌ها: تسلا, خودرو برقی, شیائومی, فورد

جدیدترین‌ مطالب

مطالب بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید