کانسپت Vision Neue Klasse نمایی از طراحی آینده مدلهای الکتریکی و بنزینی سری ۳ را ارائه داد؛ با تفسیری متفاوت از جلوپنجره کلیوی معروف بیامو که قرار است در مدل iX3 و شاسیبلندهای آینده نیز بهکار رود. نمونه اولیه بی ام و i3 که بهتازگی با پوشش استتاری نشان دادن داده شد، تایید میکند که ورژن الکتریکی با وجود استفاده از سکوی نرمافزاری جدید Gen6، همچنان فرم بدنه کلاسیک سری ۳ با خطوط نرم و هوفمایستر کینک معروف بیامو در ستون C را حفظ خواهد کرد.
بی ام و i3 به سیستم جدید Panoramic iDrive بیامو مجهز است که پیشتر در iX3 دیده شده بود. این سیستم شامل یک صفحه نشان دادن لمسی زاویهدار و نشان دادنگر هدآپ گستردهای است که در تمام طول شیشه جلو امتداد دارد. بیامو ادعا میکند این طراحی باعث میشود اطلاعات کلیدی در دیدرس راننده نشان دادن داده شوند.
هندلینگ بی ام و i3 قابلقبول است
چون، با در نظر گرفتن اهمیت دینامیک رانندگی برای بیامو، مهندسان این شرکت تمرکز زیادی روی سواری و هندلینگ i3 داشتهاند. آنها میخواهند این مدل برقی بتواند عملکردی مشابه سری ۳ بنزینی ارائه دهد. عنصر کلیدی برای دستیابی به این هدف، یک معماری محاسباتی متمرکز جدید با چیپهای پردازشی کمتر از قبل است. این ساختار شامل سیستم قلب شادی (Heart of Joy) میشود که تمام کنترلهای رانندگی را یکپارچه کرده است تا واکنشهای خودرو سریعتر و بهینهتر شوند.
این سیستم نیز ترمزگیری و بازیابی انرژی را با هم ترکیب میکند و بهطور خودکار بین آنها جابهجا میشود تا بیشترین قدرت توقف را فراهم کند. بیامو میگوید ۹۸ درصد از کاهش شتاب میتواند با سیستم بازیابی انرژی انجام شود.
انواع تیپها
هنوز جزئیات رسمی درباره خط تولید کامل i3 منتشر نشده است. «آدریان ون هویدونک»، مدیر طراحی گروه بیامو، تایید کرده است که ورژن استیشن واگن تورینگ نیز عرضه خواهد شد. وی میگوید گزینههای متنوعی برای پیشرانه در نظر گرفته شدهاند.
بی ام و i3 در ابتدا در ورژن دوموتوره ۵۰ xDrive با قدرت ۴۶۴ اسب بخار و گشتاور ۴۷۹ پوند فوت (۶۵۰ نیوتنمتر) و باتری ۱۰۸ کیلووات ساعتی عرضه خواهد شد. این پیشرانه دارای برد بیش از ۸۰۰ کیلومتر و معماری ۸۰۰ ولتی است که امکان شارژ سریع ۴۰۰ کیلووات را فراهم میکند.
سری ۳ بنزینی براساس سکوی نرمافزاری CLAR هم عرضه میشود که با زبان طراحی نیو کلاس و جدیدترین فناوریهای داخل کابین دچار تغییر و تحول خواهد شد.
اگرچه مدل i3 جدید است، اما این نام پیشتر برای یک هاچبک پیشگام استفاده شده بود. مدل هاچبک از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲ در ورژنهای تمامبرقی و دوربرد به فروش میرسید.