اسنپ امکان جدیدی با عنوان «مخاطب اضطراری» به مجموعه قابلیتهای اپلیکیشن خود برای ایمنی سفر اضافه کرده است. با استفاده از این قابلیت یوزران مسافر میتوانند نام و اطلاعات تماسِ فرد مورد اعتمادشان را در اپلیکیشن ثبت کنند. به این ترتیب در شرایط اضطراری که یوزر در دسترس نباشد، یا حادثهای در سفر پیش بیاید، اسنپ میتواند با این فرد تماس بگیرد.
«محمد خلج»، مدیر عامل اسنپ، درباره ایمنی سفر در اسنپ و این قابلیت تازه میگوید: «اسنپ برای افزایش ایمنی یوزران مجموعهای از ابزارهای هوشمند و سیاستهای نظارتی را به کار گرفته است و طبق نیاز یوزران قدمهای تازهای در این مسیر برمیدارد. امکان فرستادن مشخصات سفر و لینک ردیابی لحظهای برای نزدیکان که تا پیش از این در دسترس یوزران مسافر بود، زین پس با قابلیت جدید مخاطب اضطراری میتواند به صورت خودکار تنظیم شود. نیز، ثبت مشخصات یک فرد مورد اعتماد به عنوان مخاطب اضطراری توسط مسافر به کارشناسان تیم ایمنی سفر ما کمک میکند موارد فوری و اضطراری را بدون منع قانونی و با شتاب بیشتر پیگیری کنند.»
«مخاطب اضطراری» کیست و چه اطلاعاتی با او به اشتراک گذاشته میشود؟
مخاطب اضطراری فرد مورد اعتماد یوزر است که میتواند لینک مشخصات سفرهای او را دریافت کند و در صورت نیاز به جای یوزر مسافر با اسنپ در ارتباط باشد. در شرایطی که یوزر مسافر در دسترس یا پاسخگو نباشد، مخاطب اضطراری حکم شخص مورد اعتماد او را دارد و تیم ایمنی سفر ممکن است با این شخص تماس بگیرد تا مشکل پیشآمده در سفر را پیگیری کند یا جزییات لازم را به او اطلاع دهد.
فرستادن مشخصات سفر نیز که پیشتر با خدمت ایمنی سفر (سپر آبی رنگبندی) و حین سفر قابل فرستادن بود، با این قابلیت، میتواند به صورت خودکار تنظیم شود. با فعال کردن «مخاطب اضطراری» مسافران میتوانند این قابلیت را بهگونهای تنظیم کنند که لینک مشخصات سفرهایشان همیشه، یا در یک بازه زمانی خاص (بین ۱۰ شب تا ۷ صبح) در قالب نوتیفیکیشنک برای آن شخص بهصورت خودکار فرستادن شود. با انتخاب گزینه «هرگز» در این قسمت نیز میتوان فرستادن مشخصات سفر برای مخاطب اضطراری را فعال نکرد.
اسنپ در چه مواردی با مخاطب اضطراری شما تماس میگیرد؟
تیم ایمنی سفر اسنپ در شرایط اضطراری، یا در صورت بروز حادثه از جمله تصادف حین سفر، ابتدا با شماره تلفن یوزر مسافر تماس میگیرد و در صورتی که در دسترس یا پاسخگو نباشد، با مخاطب اضطراری ثبتشده او تماس میگیرد.
تماس با مخاطب اضطراری بهطور کلی با دو هدف ممکن است از طرف تیم ایمنی سفر انجام شود؛ در صورت در دسترس نبودن مسافر، برای پرسوجو و گرفتن اطلاعات درباره حادثه احتمالی که در سفر پیشآمده یا برای اطلاعرسانی به مخاطب اضطراری درباره حادثه پیشآمده در سفر مثل تصادف.
نیز اگر مخاطب اضطراری یک یوزر با اسنپ تماس بگیرد، تیم ایمنی سفر اطلاعات مرتبط با آخرین سفر او را در اختیار این شخص قرار خواهد داد. یوزران باید توجه داشته باشند که حتماً در این موارد با همان شماره تلفنی که بهعنوان مخاطب اضطراری در اسنپ ثبتشده با کمک تماس بگیرند.
چرا بهتر است یک مخاطب اضطراری به اسنپ معرفی کنید؟
تقریباً اکثر تاکسیهای اینترنتی دنیا این امکان را به یوزرانشان میدهند تا شخصی را به عنوان فرد مورد اعتماد برای موارد اضطراری در اپلیکیشن ثبت کنند. ذخیره اطلاعات یک شخص دیگر به عنوان مخاطب اضطراری به تیم کمک و ایمنی سفر تاکسیهای اینترنتی کمک میکند در شرایطی که طبق قانون، محدودیتهایی در به اشتراک گذاشتن اطلاعات سفر با دیگران هست، بتوانند با خانواده یا فرد مورد اعتماد مسافر در ارتباط باشند.
شماره مخاطب اضطراری در اسنپ فقط در اختیار کارشناسان تیم ایمنی سفر است و کارشناسان کمک نمیتوانند این اطلاعات را دیدن یا از آن استفاده کنند. نیز امکان تغییر مخاطب اضطراری همیشه هست و در صورتی که مخاطب اضطراری را تغییر دهید، تیم ایمنی سفر دیگر از اطلاعات شخص قبلی استفاده نخواهد کرد.
نحوه فعال کردن مخاطب اضطراری
فعال کردن این قابلیت از دو روش امکانپذیر است: از منوی اسنپخودرو وارد بخش «ایمنی سفر در اسنپ» شوید و گزینه «مخاطب اضطراری» را انتخاب کنید و مشخصات فرد موردنظرتان را ثبت کنید. حین سفر از سپر آبیرنگبندی خدمت ایمنی سفر گزینه «مخاطب اضطراری» را انتخاب کنید و مخاطب اضطراری را ثبت کنید.
پس از ثبت مخاطب اضطراری در اپلیکیشن، آن فرد یک نوتیفیکیشنک از طرف اسنپ دریافت خواهد کرد که به او اطلاع میدهد مشخصاتش به عنوان مخاطب اضطراری ثبت شده است. نیز اگر حین سفر هر گونه تغییری در نحوه فرستادن مشخصات سفر و اطلاعات مخاطب اضطراری انجام شود، همه تغییرات از سفر بعدی اعمال خواهد شد.