آزمایشاروسا یکی از نامهای مهم در تاریخ فراری است. ورژن اصلی فراری آزمایشاروسا در سال ۱۹۸۴ و بهعنوان جانشین فراری برلینتا باکسر عرضه شد. نام این خودرو از اتومبیل مسابقهای آزمایشاروسا در دهه ۱۹۵۰ گرفته شده بود. این خودرو به شتاب تبدیل به یکی نمادهای برند فراری شد و البته فروش مناسبی را نیز تجربه کرد. آزمایشاروسا بیش از یک دهه در خط تولید باقی ماند. اکنون ورژن دوم این خودرو به یادبود فراری آزمایشاروسا اصلی، توسط خودروساز ایتالیایی معرفی شده است.
دومین نسل این خودرو خاطرهانگیز، فراری ۸۴۹ آزمایشاروسا نام دارد. این ابرخودرو هیبریدی، جایگزینی برای مدل SF90 است. فراری ۸۴۹ به پیشرانه V8 هیبریدی مجهز است که بیش از ۱۰۰۰ اسببخار قدرت آزاد میکند. شتاب صفرتاصد این خودرو ۲.۳ ثانیه است و میتواند به شتاب ۳۳۰ کیلومتربرساعت دست یابد. پیشرانه شروع کردن کردن شده روی فراری ۸۴۹ آزمایشاروسا و فراری SF90 مشابه است اما با تغییرات انجام شده، این موتور اکنون قدرت بیشتری تولید میکند.

پیشرانه V8 درونسوز به قطعات مقاومتر و توربوشارژرهای بزرگتر مجهز شده است و اکنون به تنهایی ۸۱۸ اسببخار قدرت تولید میکند. سه موتور الکتریکی نیز با ۲۱۶ اسببخار قدرت اضافه، این پیشرانه را حمایت میکنند. دو موتور در جلو و یک موتور در عقب خودرو شروع کردن کردن شدهاند. استفاده از موتورهای الکتریکی و بنزینی در جلو و عقب خودرو، باعث شده است تا فراری ۸۴۹ آزمایشاروسا بهصورت استاندارد سیستم چهارچرخ محرک را ارائه دهد.

لاگآوتی ترکیبی این سیستم هیبریدی، ۱۰۳۶ اسببخار قدرت است. برای نسل جدید آزمایشاروسا باتری ۶.۵ کیلووات ساعتی نیز در نظر گرفته شده است. این خودرو میتواند تنها با استفاده از باتری، حدود ۲۶ کیلومتر را با حداکثر شتاب ۱۳۰ کیلومتربرساعت طی کند.
مقایسه فراری ۸۴۹ آزمایشاروسا و فراری SF90:
مدل خودرو | موتور | اسب بخار | ۰-۱۰۰ کیلومتر/ساعت | زمان دور پیست فیورانو |
فراری اساف۹۰ استراداله | هیبریدی V-8 با توربوی دوقلو و حجم ۴.۰ لیتر | ۹۸۶ اسب بخار | ۲.۵ ثانیه | ۱:۱۹.۰ |
فراری ۸۴۹ آزمایشاروسا | هیبریدی V-8 با توربوی دوقلو و حجم ۴.۰ لیتر | ۱,۰۳۶ اسب بخار | ۲.۳ ثانیه | ۱:۱۷.۵ |
علاقهمندان به عملکرد اسپرت در پیست، میتوانند بسته Assetto Fiorano را برای مدل ۸۴۹ آزمایشاروسا خریداری کنند. این بسته کیت بدنه آیرودینامیک و اسپرت را برای خودرو ارائه میهد. نیز با سبکسازی و پاک کردن برخی قطعات، ۶۶ کیلوگرم از وزن خودرو میکاهد. فراری ۸۴۹ در دو مدل کوپه و کانورتیبل (سقف جمعشونده) ارائه میشود. وزن ورژن اسپایدر که سقف فلزی جمعشونده دارد، تقریباً ۹۰ کیلوگرم سنگینتر از ورژن کوپه است.

یکی از جزئیات جذاب پیرامون فراری ۸۴۹ آزمایشاروسا، قیمت این خودرو است. مدل قبلی یعنی فراری SF90 با قیمت تقریبی ۵۵۰ هزار دلار در ایالاتمتحده عرضه میشد، بنابراین آزمایشاروسا جدید قیمت بالاتری خواهد داشت. قیمت پایه این خودرو در اروپا از حدود ۵۴۰ هزار دلار (۴۶۰،۰۰۰ یورو) برای ورژن کوپه و ۵۸۶ هزار دلار (۵۰۰،۰۰۰ یورو) برای ورژن اسپایدر آغاز میشود. این قیمتها نرخ پایه خودرو هستند و با انتخاب آپشنهای محبوب همچون روکش صندلی و ترمزهای سرامیکی، نرخها به سطح بالاتری افزایش خواهند یافت. نیز خودروهای فراری در ایالاتمتحده معمولاً گرانتر از نرخ آنها در بازار اروپا است.