خودروهای چینی در آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی سلطه پیدا کرده‌اند

بدون دیدگاه
خودروهای چینی در آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی سلطه پیدا کرده‌اند

نبرد اصلی بین خودروسازان سنتی و تولیدکنندگان چینی نه در اروپا یا ایالات متحده، بلکه در کشورهای درحال توسعه و کم‌درآمد در جریان است. خودروهای چینی به‌تدریج به گزینه‌ای جدی برای مشتریان در آمریکای لاتین، آفریقا، خاورمیانه، آسیای مرکزی و جنوب‌شرقی آسیا تبدیل شده‌اند.

درحالی‌که تیترهای خبری اغلب بر گسترش فعالیت خودروسازان چینی در اروپا تمرکز دارند، رقابت واقعی در بازارهای نوظهور درحال شکل‌گیری است.

یکی از عوامل کلیدی عملیات موفق برندهای چینی در این مناطق، قیمت رقابتی است. مصرف‌کنندگان در کشورهای درحال توسعه معمولاً نسبت به قیمت حساس‌تر از کشورهای ثروتمند هستند و خودروهای چینی معمولاً قیمتی مقرون‌به‌صرفه‌تر از رقبای اروپایی، ژاپنی، کره‌ای و آمریکایی دارند. این اختلاف قیمت به‌ویژه در بخش خودروهای برقی مهم است.

قربانیان اصلی رشد فروش خودروهای چینی

داده‌ها نشان می‌دهند که قربانیان اصلی رشد خودروسازان چینی برندهای معتبری مانند تویوتا، نیسان، هوندا، میتسوبیشی و سوزوکی از ژاپن؛ هیوندای و کیا از کره جنوبی؛ فیات، رنو و فولکس‌ واگن از اروپا و شورولت و فورد از آمریکا بوده‌اند.

این تغییر در ترجیح مصرف‌کنندگان نه در اقتصادهای توسعه‌یافته بزرگ، بلکه در بازارهای نوظهور رخ داده است. درحالی‌که خودروسازان چینی همچنان حضور خود را در اروپا گسترش می‌دهند و تا آگوست ۲۰۲۵ به سهم بازار ۵ درصدی رسیده‌اند، حضور آن‌ها در کشورهایی مانند برزیل، تایلند و حتی استرالیا پررنگ‌بندی‌تر است.

در برزیل، به عنوان بزرگ‌ترین بازار خودرویی آمریکای لاتین، سهم بازار برندهای چینی از ۶.۸ درصد در ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۴ به ۹.۱ درصد در سال جاری افزایش یافته است. مجموع فروش آن‌ها پس از فیات، فولکس‌ واگن و شورولت در رتبه چهارم قرار دارد.

بیشتر بخوانید:  مسابقه نفس‌گیر ماشین معروف دوج با موتور کاوازاکی نینجا؛ کدام‌یک برنده می‌شود؟

در استرالیا، یکی دیگر از بازارهای بزرگ، سهم آن‌ها تا سپتامبر ۲۰۲۵ به نزدیک ۱۷ درصد رسید. این رقم نسبت به دوره مشابه در سال ۲۰۲۴، افزایش ۵.۳ درصدی داشته است.

در همین حال، خودروسازان سنتی درحال از دست دادن جایگاه خود در بسیاری از این بازارها هستند. برای مثال، در اوکراین، تویوتا و رنو جای خود را به بی‌وای‌دی داده‌اند. سهم بازار بی‌وای‌دی در اوکراین از ۳ درصد در ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۴ به ۷.۷ درصد در سال جاری رسیده است.

روند مشابهی در سراسر آمریکای لاتین و آسیا قابل دیدن است. در شیلی، شورولت درحال از دست دادن سهم بازار به نفع گریت وال موتورز و چانگان است. بی‌وای‌دی وارد جمع ده برند برتر کلمبیا شده و فورد را کنار زده است. در سوی دیگر و در اندونزی، این برند به رتبه ششم رسیده است.

برچسب‌ها: تویوتا, فورد, نیسان, هوندا, هیوندای

جدیدترین‌ مطالب

مطالب بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید