دو شرکت ژاپنی تویوتا و ایسوزو با امضای توافقنامهی جدید، درحال توسعهی اتوبوسهای هیدروژنی نسل بعدی هستند که از سال مالی ۲۰۲۶ تا ۲۰۲۷ در کارخانهی اوتسونومیا ژاپن تولید خواهند شد. این اتوبوسها بر پایهی سکوی نرمافزاری برقی مشترک ایسوزو و هینو (BEV) ساخته میشوند و از سیستم سلول سوختی تویوتا بهره میبرند.
بهنوشتهی Qcintel، سکوی نرمافزاری BEV که در سال ۲۰۲۴ معرفی شد، دارای کف صاف و طراحی کمارتفاع است تا لاگین و لاگآوت مسافران آسانتر شود. ورژنی هیدروژنی نیز همین ویژگی را حفظ میکند و احتمالاً از نسل سوم فناوری سلول سوختی تویوتا که برای سال ۲۰۲۶ در نظر گرفته شده است، استفاده شود.
تویوتا و ایسوزو میگویند استفاده از قطعات مشترک در اتوبوسهای برقی و هیدروژنی باعث کاهش هزینهها و افزایش بهرهوری تولید میشود. این پروژه با همکاری شرکت J-Bus اجرا خواهد شد و بخشی از برنامهی ایسوزو برای گسترش ناوگان بدون آلایندگی و تلاش تویوتا برای گسترش فناوری سلول سوختی در بازارهای جهانی است.
دولت ژاپن از پروژهی مشترک تویوتا و ایسوزو حمایت میکند تا با ایجاد اکوسیستمهای هیدروژنی (H₂ Ecosystem)، زیرساختهای لازم برای گسترش ناوگان حملونقل پاک فراهم شود. این طرح ادامه دادنی همکاری سال ۲۰۲۱ میان تویوتا، ایسوزو و هینو است که ابتدا باعث ساخت اتوبوسهای برقی شد.
تویوتا قبلاً در سال ۲۰۱۸ تجربهی موفقی در زمینهی اتوبوسهای هیدروژنی داشته است و فناوری آن هماکنون در کالاها شرکتهای اروپایی و ترکیهای مورد استفاده قرار میگیرد. این همکاری جدید میتواند گام دیگری در مسیر حملونقل پایدار و آیندهی بدون آلایندگی ژاپن باشد.