از تحلیل ۳۰۰ هزار اینفلوئنسر تا استراتژی در بحران؛ ناگفته‌های مدیران پابلیکا و کوکو در الکامپ

بدون دیدگاه
از تحلیل ۳۰۰ هزار اینفلوئنسر تا استراتژی در بحران؛ ناگفته‌های مدیران پابلیکا و کوکو در الکامپ

نشان دادنگاه الکامپ فرصتی برای گردهمایی فعالان اکوسیستم فناوری و بازاریابی دیجیتال است؛ نشان دادنگاهی که بیست‌وهشتمین دوره آن سوم مهرماه آغاز شد و تا عصر یک‌شنبه ۶ مهر ۱۴۰۴ ادامه دادن داشت.

در هیاهوی غرفه‌ها و رویدادهای الکامپ۲۸، پای صحبت دو مدیرعامل نشست: سعید اتحادی، مدیرعامل پابلیکا، سکوی نرم‌افزاری انتشار رپورتاژ و خدمات روابط عمومی، و رضا طاهر، مدیرعامل کوکو، ابزار تحلیل شبکه‌های اجتماعی و اینفلوئنسر مارکتینگ.

در این گفت‌وگو، به بررسی کردن چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی بازاریابی دیجیتال، از جمله تحول سئو با ظهور هوش مصنوعی و استراتژی‌های رشد در شرایط رکود اقتصادی خریده شد.

در ابتدای این مصاحبه، هر یک از مدیران به معرفی کسب‌وکار و خدمات خود خریدند. سعید اتحادی، مدیرعامل پابلیکا، این مجموعه را این‌گونه توصیف کرد:

پابلیکا یک سکوی نرم‌افزاری انتشار رپورتاژ آگهی و کمپین‌های روابط عمومی است که از سال ۹۳ شروع به کار کرد. در این ۱۰-۱۱ سال، با مجموعه‌های مختلفی از استارت‌آپ‌ها مثل دیجی‌کالا، آفران، و گروه هزاردستان (دیوار) گرفته تا شرکت‌های بزرگ خارج از اکوسیستم مانند افق کوروش، کاله و حتی مجموعه‌های دولتی مثل مبین‌نت همکاری داشته‌ایم.

سعید اتحادی، مدیرعامل پابلیکا

به گفته او، فعالیت‌های پابلیکا بر دو حوزه اصلی متمرکز است: «یکی خدمات سئوی آف‌پیج شامل رپورتاژ، بک‌لینک و تولید محتوا، و بخش دوم خدمات روابط عمومی شامل تولید خبر، کمپین‌های PR، موج‌سازی رسانه‌ای، رصد شبکه‌های اجتماعی و برگزاری نشست‌های خبری.»

سپس، رضا طاهر، مدیرعامل کوکو، به معرفی محصول متفاوت خود خرید که از سال ۹۸ فعالیت خود را آغاز کرده است:

البته در این سکوی نرم‌افزاری بخش دیگری به نام «صفحه‌های من» هم هست که یوزران با وصل شدن حساب خود، ریپورت‌های روزانه و تجمیعی دریافت می‌کنند. در بخش تبلیغات اینفلوئنسر مارکتینگ نیز تمام ابزارهای تحلیلی کوکو به کار گرفته می‌شود تا یوزران بهترین اینفلوئنسرها را برای کمپین خود پیدا کنند.

یکی از داغ‌ترین بحث‌های امروز دنیای فناوری، تأثیر هوش مصنوعی مولد مانند ChatGPT بر مشاغلی همچون تولید محتوا و سئو است. سعید اتحادی معتقد است که هوش مصنوعی ماهیت این مشاغل را تغییر می‌دهد، نه اینکه آن‌ها را نابود کند:

«سئو صرفاً دارد جنسش عوض می‌شود. قبلاً برای موتورهای جست‌وجو بهینه‌سازی می‌کردیم، حالا باید محتوای خود را برای سرچ‌بات‌هایی مثل ChatGPT یا Gemini بهینه کنیم. این‌طور نیست که بگوییم سئو در حال نابودی است؛ نوع و مخاطب آن در حال تغییر است. ما مشتریانی داریم که با هدف حضور در پاسخ‌های این چت‌بات‌ها تولید محتوا می‌کنند. چت‌جی‌پی‌تی محتوای منتشرشده در اینترنت را می‌خواند و طبق آن به یوزران پاسخ می‌دهد.»

بیشتر بخوانید:  دومین بمب‌افکن B-21 ریدر برای نخستین بار در کالیفرنیا به پرواز درآمد

اتحادی تأکید کرد که AI یک ابزار تسهیل‌کننده است، نه جایگزین نیروی انسانی:

خود این AIها قرار نیست جایگزین نیروی انسانی شوند، بلکه کمک‌کننده هستند. برای مثال، در توییتر هر ثانیه حدود ۶۰۰۰ توییت منتشر می‌شود. یک متخصص روابط عمومی ناتوان است همه آن‌ها را بررسی کردن کند. اینجا به سراغ ابزارهای سوشال لیسنینگ می‌رویم که با کمک هوش مصنوعی، رصد را انجام می‌دهند. در گام بعدی نیز با کمک همان AI، محتوایی متناسب با نیاز مخاطب تولید می‌کنیم. پس AI صرفاً جنس کار را عوض می‌کند.

رضا طاهر، مدیرعامل کوکو

رضا طاهر نیز با این دیدگاه موافق است و معتقد است کسب‌وکارها باید با هوش مصنوعی به «صلح» برسند:

«اگر به AI فراتر از یک دستیار (Assistant) نگاه کنیم، کار خراب می‌شود. ما در کوکو سعی کردیم از این انقلاب جدید در تکنولوژی برای رفع نیازهای بیشتر یوزران استفاده کنیم. یکی از مشکلات ما این بود که همه یوزران نمی‌توانستند با اعداد و نمودارها وضعیت خود یا رقبا را تحلیل کنند. هوش مصنوعی به عنوان یک دستیار وارد شد تا تمام آن داده‌ها را بخواند و برایشان تفسیر کند. در واقع، کوکو وارد لایه تفسیر شده و داده‌ها را برای یوزران تحلیل می‌کند.»

سپس، هر دو مدیرعامل به مثال‌های عینی از به‌کارگیری AI در کسب‌وکار خود اشاره کردند. اتحادی گفت:

یکی از یوزردهای ما در تولید محتوای خبری است. به چت‌بات خود می‌گوییم برو مقالات یک خبرنگ‌بندیار خاص در فلان رسانه را بخوان، سبک نگارش او را یاد بگیر و طبق آن، یک خبر برای ما بنویس. در حوزه روابط عمومی نیز با تعریف آلارم در سیستم سوشال لیسنینگ، می‌توانیم بحران‌ها را کنترل کنیم. مثلاً اگر تعداد توییت‌های منفی درباره یک برند از حدی بیشتر شد، سیستم به ما هشدار می‌دهد تا از وقوع بحران جلوگیری کنیم.

رضا اتحادی، مدیرعامل پابلیکا

طاهر نیز به نقش محوری هوش مصنوعی در تحلیل اینفلوئنسرها اشاره کرد: «ما در کوکو ۳۰۰ هزار اینفلوئنسر داریم که AI به صورت روزانه آن‌ها را تحلیل می‌کند. این تحلیل تا حدی عمیق است که می‌توانیم تشخیص دهیم یک اینفلوئنسر درباره چه موضوعاتی محتوا تولید می‌کند و آیا مخاطبانش آن موضوعات را دوست دارند یا نه. بنابراین وقتی یک برند می‌خواهد تبلیغی را با یک اینفلوئنسر اجرا کند، ما می‌سنجیم که آیا مخاطبان آن اینفلوئنسر اساساً به آن موضوع علاقه‌مند هستند یا خیر. این کار بازدهی کمپین‌ها را خیلی بالا می‌برد.

بیشتر بخوانید:  بهترین مبارزان دسته سبک وزن تاریخ یو‌اف‌سی

شرایط اقتصادی و سیاسی کشور در ماه‌های اخیر، صنعت تبلیغات را با رکود مواجه کرده است. با این حال، هر دو مجموعه این دوران را فرصتی برای رشد و تثبیت جایگاه خود دیده‌اند. سعید اتحادی استراتژی پابلیکا را این‌گونه شرح داد:

صنعت تبلیغات پس از جنگ (درگیری‌های اخیر منطقه) دچار یک سکون شد. ما این موضوع را به چشم یک فرصت دیدیم. در زمانی که رقبا به دلایل مختلف در حال کاهش هزینه‌ها بودند، ما مارکتینگ را خیلی شروع کردیم. حدود ۸ رویداد را اسپانسر شدیم، چند رویداد تخصصی برگزار کردیم و در الکامپ نیز حضور یافتیم تا خود را بهتر در بازار جایگاه‌یابی کنیم.

سعید اتحادی، مدیرعامل پابلیکا

رضا طاهر نیز که اولین حضور خود در الکامپ را تجربه می‌کرد، از ارتباط نزدیک با مشتریان و درک دغدغه‌های آن‌ها ابراز خرسندی کرد:

«برای من ارتباط با مشتری‌ها و شنیدن دغدغه‌هایشان از نزدیک بسیار جالب بود. فهمیدم که بسیاری از کسب‌وکارها دغدغه بهینه‌سازی بودجه‌های مارکتینگ خود را دارند. شرایط اقتصادی به گونه‌ای است که پیش‌بینی آینده دشوار شده. ما نیز سعی کردیم با راهکارهایی که داریم، به آن‌ها کمک کنیم تا هزینه‌ای که برای تبلیغات صرف می‌کنند، بهینه باشد و در جای درست خرج شود. با شنیدن نیازهایشان، در آینده نزدیک امکانات جدیدی به کوکو اضافه خواهیم کرد تا خیال مشتریان راحت باشد که بودجه‌شان بهترین نتیجه را برایشان به ارمغان می‌آورد.»

برچسب‌ها: ChatGPT, الکامپ, شبکه‌های اجتماعی

جدیدترین‌ مطالب

مطالب بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید