بااینکه هنوز چند سال تا پایان فصل نهم فاصله داریم، اما پلی استیشن و ایکس باکس هردو سهم قابلتوجهی را در زمینه کنسل پروژههای در حال توسعه داشتهاند. نیز هردو شرکت تاکنون موجهای مختلفی از تعدیل نیرو، تعطیلی استودیوها و کنار گذاشتن پروژههای در حال توسعه را تجربه کردهاند. حال ریپورت جدیدی نشان میدهد که پلی استیشن تا به اینجای نسل نهم، با اختلاف پیشتاز رقابت در کنسل کردن بازیهای در حال توسعه بوده است.
اخیرا به دلیل اخراجهای گسترده مایکروسافت که به بخش ایکس باکس هم راه یافتند و تعطیلی چند پروژه در حال توسعه، بسیاری شروع به انتقاد از عملکرد ایکس باکس کردند. حال به نظر میرسد که شرایط بخش گیمینگ مایکروسافت چندان نسبت به بخش سرگرمیهای تعاملی سونی بد نیست. از طرفی بسیاری کنسل پروژههای پلی استیشن را مربوط به جاهطلبی گذشته آن برای لاگین به بازار بازیهای لایو خدمت تلقی میکردند، اما اخیرا شاهد کنسل شدن چند پروژه تکنفره پلی استیشن هم بودهایم.
برای توضیح بیشتر میتوان گفت که سونی از ابتدای نسل نهم تاکنون چند پروژه مثل بازی چندنفره The Last of Us از استودیو ناتی داگ، بازی Payback شرکت بانجی، پروژه لایو خدمت God of War استودیو بلوپوینت گیمز، پروژه لایو خدمت استودیو بِند، بازی چندنفره Spider-Man: The Great Web از اینسامنیاک گیمز، آیپی جدید استودیو لندن، آیپی جدید استودیو Deviation Games و پروژه Twisted Metal را کنار گذاشته است.