کنترلکردن یک هواپیمای پر از مسافر کار بسیار جدی و حساسی محسوب میشود و فقط یک اشتباه کافی است تا جان صدها نفر بهخطر بیفتد؛ اما حتی خلبانها هم تفریحات هوایی مخصوص خود را دارند.
خلبانها با استفاده از چشمکزدن چراغ فرود هواپیما به هواپیماهای دیگری که از کنارشان رد میشوند، سلام میکنند.
برخی از یوزران در شبکههای اجتماعی فکر میکردند که فعالکردن حالت چشمکزن چراغ فرود هواپیما حرکتی ایمنیی است که از سوی خلبانها انجام میشود. خلبان یک هواپیمای تجاری در واکنش گفت چنین کاری رایج نیست و معمولاً برای ابراز دوستی صورت میگیرد.
در واقع، خلبانان مدلهای خاصی از هواپیماها از چراغ فرود برای سلامکردن به یکد برنامهیگر استفاده میکنند. تعداد زیادی از خلبانها در ردیت وجود چنین حرکتی را تایید کردند.
یکی از خلبانها میگوید برخی از هواپیماها برای سلامکردن مناسبتر هستند. برای مثال، چراغهای فرود بوئینگ ۷۳۷ روی ریشهی بالها شروع کردن کردن شدهاند و درست مثل چراغ جلو خودرو عمل میکنند.
روشنوخاموشکردن چراغ فرود هر هواپیمایی باعث ایجاد مقداری صدا، لرزش و غرش کوچک میشود؛ بنابراین خلبانها همیشه دوست ندارند که با استفاده از چراغهای فرود سلام و احوالپرسی کنند.
خلبانها میگویند چشمکزدن چراغ فرود فقط یک حرکت ساده برای سلامکردن است و جنبهی ایمنی ندارد. هواپیماها بهطور میانگین با شتابی بین ۲۵۷ تا ۲۹۰ کیلومتردرساعت حرکت میکنند و چشمکزدن چراغ فرود ناتوان است جلوی برخورد آنها با یکد برنامهیگر را بگیرد.
برخی از یوزران بهشوخی گفتند روشنوخاموشکردن چراغ فرود میتواند هشداری برای وجود دوربینهای کنترل شتاب باشد؛ درست مانند حرکتی که رانندگان خودروها انجام میدهند.