وعده‌های ناتمام شرکت‌ها، خریداران خودرو را گرفتار کرده است

بدون دیدگاه
وعده‌های ناتمام شرکت‌ها، خریداران خودرو را گرفتار کرده است

تأخیرهای طولانی مدت شرکت‌های خودروساز در تحویل خودروها به مردم، خریداران خودرو را گرفتار کرده است. این تأخیرها از سوی دیگر به عنوان معضل جدی بازار خودرو نیز شناخته می‌شود. خریداران اکنون می‌گویند که اگر به‌جای پیش خرید خرید خودرو، طلا یا ارز خریداری می‌کردند، سود بیشتری نصیب آن‌ها می‌شد. در سوی دیگر، تأخیرهای طولانی‌مدت در تحویل باعث بدگمانی مشتریان به شرکت‌های خودروساز یا واردکننده شده است.

وضعیت خریداران خودرو در هزارتوی انتظار

برای کشف حقیقت بازار خودرو، کافی است تا نگاهی به گروه‌های حواله‌داران خودروهای داخلی و مونتاژی بیندازید. تأخیر در تحویل خودروها به چندماه می‌رسد و خودروسازان نیز اطلاع‌رسانی دقیقی در این مورد انجام نمی‌دهند. از سوی دیگر مشتریان نیز برای دریافت جریمه دیرکرد باید شکایت کنند؛ راهی که با فرآیندهای بسیار مواجه است.

بسیاری از خریداران خودرو در ماه‌های اخیر وجه کامل را به حساب شرکت واریز کرده‌اند و قرار بوده است تا اتومبیل خود را در مردادماه ۱۴۰۴ تحویل بگیرند. بااین‌حال، هنوز هیچ خبری از تحویل خودرو نیست و شرکت خودروساز نیز در این باره توضیحی نمی‌دهد.

«مانی حدادی»، کارشناس صنعت خودرو، در این باره از تکنیک خالی‌فروشی یاد می‌کند. در این روش خودروسازان برای تأمین نقدینگی خود، اتومبیل‌هایی را پیش‌فروش می‌کنند که وجود خارجی ندارد و قرار نیست به تولید برسند. در واقع ظرفیت تولید واقعی خودروسازان، کفاف تعهدات قبلی را نیز نمی‌دهد. این شیوه باعث جلب نقدینگی در کوتاه مدت می‌شود اما به زیان انباشته خودروسازان دامن می‌زند.

نوتیفیکیشندهای گسترده برای خریداران و بازار

تأخیرهای طولانی‌مدت در تحویل خودرو به خریداران، باعث زیان‌های چندگانه شده است. نخستین زیان در بخش مالی است. چون، با در نظر گرفتن تورم موجود در کشور، ارزش وجه خرید شده توسط مشتری به مرور کاهش می‌یابد. از سوی دیگر مشتری ناچار است برای ترمیم شکاف نبود خودرو، خودرو دیگری خریداری کند یا از خدمت‌های حمل‌ونقل استفاده نماید.

بیشتر بخوانید:  افت سود و رکوردشکنی درآمد

تأخیرهای طولانی‌مدت باعث بی‌اعتمادی مصرف‌کنندگان نیز می‌شود. مصرف‌کنندگان نیز ترجیح می‌دهند به‌جای خرید از شرکت‌ها، اتومبیل مدنظر خود را از بازار آزاد خریداری کنند. پس این رویکرد، قیمت‌ها در بازار افزایش می‌یابند.

بحران تأخیر در تحویل خودرو، نمادی از چالش‌های عمیق در ساختار صنعت خودرو کشور است. این چالش‌ها بدون نظارت موثر و برنامه‌ریزی واقع‌بینانه، حل نخواهند شد. تا زمانی که این چالش‌ها ادامه دادن دارند، نارضایتی‌های مشتریان روزبه‌روز افزایش خواهند یافت.

جدیدترین‌ مطالب

مطالب بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید