ورژن چینی تویوتا کرولا از ابتدای آزادسازی واردات خودرو به کشور تابهامروز، یکی از محبوبترین خودروها نزد مشتریان بوده است. این خودرو با تویوتا لوین، دو محصول پرتعداد و البته پرفروش وارداتی کشورمان در مرحله جدید واردات خودرو هستند. اکنون این ورژن در چین فیسلیفت شده و شباهت بسیاری به نسل فعلی تویوتا کمری پیدا کرده است.
تویوتا کرولا درحالحاضر در نسل دوازدهم خود به سر میبرد. این نسل در سال ۲۰۱۸ معرفی شد و از آن زمان تاکنون در بازارهای مختلف حضور دارد. نسل دوازدهم کرولا با کد برنامه E210 شناخته میشود و در سال ۲۰۲۲ نیز فیسلیفت شده است. ورژنهای عرضهشده از کرولا در نقاط مختلف جهان با یکد برنامهیگر متفاوت هستند. این خودرو در چین تحت سرمایهگذاری مشترک فاو – تویوتا به تولید میرسد. تویوتا لوین نیز که ورژن دیگری از همین خودرو است، در سرمایهگذاری مشترک گک – تویوتا تولید میشود.
در بازار خودرو چین که انبوه از خودروهای مختلف است، فروش تویوتا کرولا افت قابلتوجهی را در سال ۲۰۲۵ تجربه میکند. فروش این خودرو در هفت ماه اول سال ۲۰۲۵ میلادی به ۵۷,۷۵۳ دستگاه رسید که ۱۰.۷ درصد درصد کمتر از فروش مدت مشابه در سال ۲۰۲۴ است. این سدان ۶.۶ درصد از کل بازار تویوتا در چین را به خود اختصاص داده است. چون، با در نظر گرفتن افت فروش، فاو – تویوتا تصمیم گرفته است تا این خودرو را بهروزرسانی کند.
تغییرات ظاهری
تصاویر ورژن فیسلیفت تویوتا کرولا در چین اکنون در پایگاه داده وزارت صنعت چین منتشر شدهاند. ابعاد این سدان شامل ۴۷۱۰ میلیمتر طول، ۱۷۸۰ میلیمتر عرض، ۱۴۳۵ میلیمتر ارتفاع و ۲۷۵۰ میلیمتر فاصله محوری هستند. ورژن فیسلیفت ۷۵ میلیمتر طول و ۵۰ میلیمتر فاصله محوری بیشتری نسبت به ورژن استاندارد دارد.
همانند اکثر مدلهای فیسلیفت، کرولا چینی نیز تغییرات بسیاری را در بخش جلو تجربه کرده است. بهجای چراغهای جلو عادی، اکنون از چراغهای جلو C شکل همانند دیگر کالاها تویوتا استفاده شده است. این چراغها توسط یک نوار نورانی به یکد برنامهیگر متصل شدهاند. در بخش بالای چراغها لوگو برند به چشم میخورد و در بخش پایین لاگینی هوا با نوارهای افقی مشکیرنگبندی قرار دارد. چراغهای مهشکن نیز درون قسمتهای شاخه مانند سپرجلو جاسازی شدهاند.

نمای جانبی و عقب کرولا چینی پس از فیسلیفت تغییری را تجربه نکرده است. این خودرو با رینگهای ۱۶ یا ۱۷ اینچی بسته به تیپ عرضه میشود و با برچسبهای درجشده روی صندوق عقب، میتوان متوجه بنزینی یا هیبریدی بودن آن شد. هنوز هیچ تصویری از فضای داخلی این خودرو منتشر نشده است.
این بازسازی بر مشخصات و طراحی بخش عقب تویوتا کرولا تأثیری نداشته است. ورژنهای کاملاً بنزینی و هیبریدی همچنان فقط در پلاکهای نام مربوطه متفاوت خواهند بود. این مدلها به چرخهای ۱۶ و ۱۷ اینچی (بسته به ورژن) مجهز شدهاند.
موتوری جدید برای تویوتا کرولا چینی
بااینحال جذابترین تغییر احتمالی برای مشتریان ایرانی، مجهز شدن کرولا چینی به موتور دو لیتری تنفس طبیعی جدید است. این پیشرانه حداکثر ۱۷۱ اسببخار قدرت و ۲۰۵ نیوتنمتر گشتاور آزاد میکند. این پیشرانه با گیربکس اتوماتیک CVT عرضه میشود. درهمینحال، عرضه کرولا چینی با موتورهای ۱.۲ لیتری بنزینی توربوشارژر، ۱.۵ لیتری بنزینی سه سیلندر و ۱.۸ لیتری هیبریدی ادامه دادن دارد.