خودروهای الکتریکی در یک نقطه عطف بزرگ قرار دارند. مقررات درحال تغییر هستند و فروش این مدلها ضعیفتر از پیشبینیها بوده است، اما برخی خودروسازان هنوز از تولید مدلهای برقی قدرتمند دست نکشیدهاند. مرسدس AMG بهزودی مدل AMG GT XX را عرضه میکند، اما درصورت تأمین بودجه موردنیاز ممکن است یک ورژن کوپه از آن هم تولید شود. این خودرو رقیب مستقیم پورشه ۹۱۱ برقی است.
«میشائیل شیبه»، رئیس AMG، در نشان دادنگاه خودروی مونیخ گفت: «از لحاظ احساسی، باید این کار را انجام دهیم. اما آیا بازاری هست که این سرمایهگذاری بزرگ را توجیه کند؟»
شیبه درصورت لزوم مخالفتی با ساخت یک کوپه پرچمدار و قدرتمند ندارد. او گفت گاهی اوقات یک برند باید خودرویی بسازد که «برای برند مهم است و میتواند وجهه و آینده برند را شکل دهد.»
شیبه نگفت که چنین خودرویی چه زمانی از راه میرسد، اما سپس افزود: «ما درحال تلاش برای درک بازار هستیم. سپس آینده آن خودروی بسیار خاص را بررسی کردن میکنیم.»
این مدل درصورت تولید باید با امثال پورشه ۹۱۱ برقی و مازراتی گرن توریسمو فولگوره رقابت کند: «ما میخواهیم از نظر فناوری و عملکرد و نیز از نظر اقتصادی موفق باشیم. ما بهطور مداوم درحال بازنگری خط تولید خود و بررسی کردن این موضوع هستیم.»
آیا رقیب پورشه ۹۱۱ برقی واقعاً عرضه خواهد شد؟
اگرچه مرسدس قصد دارد سدان جدید خود را بهزودی عرضه کند، اما بازار کنونی مانند گذشته از خودروهای برقی پرفورمنس گرانقیمت استقبال نمیکند. در ماههای اخیر خودروسازان برنامههای برقیسازی خود را به تعویق انداختهاند، پروژهها را کنسل کردهاند و درحال بازنگری کالاها آینده خود هستند.

لامبورگینی ممکن است اولین خودروی الکتریکی خود را به یک مدل هیبریدی تبدیل کند و کونیگزگ متوجه شده که مشتریان علاقه چندانی به یک هایپرکار الکتریکی ندارند. هفته گذشته شرکت آمریکایی رم اعلام کرد که تولید پیکاپ برقی خود را کنسل کرده است.
شاید مرسدس قصد عرضه یک کوپه الکتریکی جدید را داشته باشد، اما تصمیمگیرنده اصلی در این باره تقاضای بازار است.