درحالیکه شایعاتی مبنیبر لاگآوت مایکروسافت از بازار سختافزار منتشر شده بود، این شرکت با انتشار بیانیه جدیدی چنین ادعاهایی را رد کرد. توییکتاون ریپورت داد که منبع اولیه این شایعه فردی با نام یوزری SneakersSO در انجمن NeoGAF بود که پیشتر اطلاعاتی درباره عرضه بازیهای ایکس باکس روی سکوی نرمافزاریهای رقیب را فاش کرده بود. این افشاگر مدعی شده بود که برنامههای ساخت کنسول نسل بعدی ایکس باکس از حالت «کاملا قطعی» به حالت «نامشخص» تغییر یافته است.
بااینحال مایکروسافت در گفتوگو با رسانه ویندوز سنترال اعلام کرد: «با جدیت در حال سرمایهگذاری روی کنسولها و دستگاههای نسل بعدی هستیم که توسط تیم ایکس باکس طراحی، مهندسی و تولید میشوند. برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به توافقنامه مایکروسافت با شرکت AMD مراجعه کنید.» این توافقنامه که در تابستان سال جاری امضا شد، شامل همکاری چندساله این دو شرکت برای توسعه چیپهای مبتنیبر هوش مصنوعی برای نسل بعدی کنسولهای ایکس باکس است.
با اینکه لاگآوت شرکت مایکروسافت از بازار سختافزار تکذیب شد، ایکس باکس در هفتههای اخیر با چالشهای متعددی روبهرو بوده است؛ ازجمله پاک کردن کنسولهای ایکس باکس از فروشگاههای کاستکو و افزایش ۵۰ درصدی قیمت اشتراک گیم پس آلتیمیت که موجی از نارضایتی را بهدنبال داشت.
درعینحال ریپورت رسانه بلومبرگ نشان میدهد که عرضه بازی Call of Duty: Black Ops 6 روی خدمت ایکس باکس گیم پس باعث از دست رفتن بیش از ۳۰۰ میلیون دلار فروش بالقوه برای مایکروسافت شده است. این بازی با وجود قرارگیری در صدر جدول فروش سال گذشته آمریکا، عمده درآمد خود را از ورژن پلی استیشن بهدست آورده است که ۸۲ درصد از فروش را شامل میشود.
افزودن بازیهای بزرگ به خدمت اشتراکی ایکس باکس گیم پس در روز نخست عرضه، بهویژه آثار پرهزینه، به موضوعی بحثبرانگیز میان کارکنان سابق و فعلی مایکروسافت تبدیل شده است. حتی در اسناد دادگاهی سال ۲۰۲۳، مایکروسافت اذعان کرده بود که راهیابی یک بازی در خدمت گیم پس میتواند به فروش محصول آسیب بزند؛ موضوعی که پیشتر توسط طرفداران رد میشد.
افزایش قیمت اشتراک گیم پس تنها ۱۱ روز پیش از عرضه Call of Duty: Black Ops 7 اعلام شد؛ اثری که طبق ریپورت رسانه تکفورگیمرز، با کاهش قابلتوجهی در پیشفروش مواجه بود و همین موضوع یکی از دلایل افزایش قیمتها عنوان شده است. کال آو دیوتی: بلک آپس ۷ رقابت تنگاتنگی نیز با Battlefield 6 دارد که در تاریخ ۱۰ اکتبر ۲۰۲۵ (۱۸ مهر ۱۴۰۴) دردسترس بازیکنها قرار میگیرد.
همانطور که دارکهورایزنز ریپورت داد، آخرین آمار تعداد مشترکان گیم پس مربوطبه ماه فوریه ۲۰۲۴ است که رقم ۳۴ میلیون نفر را نشان میداد. هنوز مشخص نیست که افزایش قیمتها چه تأثیری بر این آمار گذاشته است. مایکروسافت پیش از افزایش قیمت اخیر اعلام کرده بود که گیم پس در سال مالی منتهیبه ژوئن ۲۰۲۵ درآمدی نزدیک به ۵ میلیارد دلار داشته و سودآور بوده است.