خدمتهای بهداشتی عمومی در بسیاری از نقاط جهان با تاریکی، کثیفی و ناامنی شناخته میشوند. توکیو در دو پارک عمومی نمونههای تازهای از خدمتهای بهداشتی را رونمایی کرده که با طراحی متفاوت تلاش میکنند این تصور را تغییر دهند.
خدمتهای بهداشتی مذکور، شیشهای و رنگبندیارنگبندی هستند. ایده این است که افراد پیش از لاگین بتوانند وضعیت نظافت و ایمنی داخل کابین را بررسی کردن کنند، بدون آنکه نیازی به لمسکردن چیزی باشد.
ژاپن سالها است در حوزهی طراحی خدمتهای بهداشتی نوآوری کرده؛ از درهایی که خودکار باز و بسته میشوند تا صندلیهایی با قابلیت گرمشدن؛ اما سازههای جدید که توسط شیگرو بان، معمار برندهی جایزه پریتزکر طراحی شده، از شیشهی هوشمند استفاده میکنند؛ موادی که در ساختمانهای مدرن برای تغییر میزان شفافیت و حفظ حریم خصوصی به کار میرود.
توالتهای توکیو همزمان با برنامهی سراسری نوسازی خدمتهای عمومی پیش از المپیک توکیو شروع کردن کردن شدند. در منطقهی شیبویای پایتخت، این کابینها با رنگبندیهایی مانند انبهای، هندوانهای، لیمویی، بنفش و آبی فیروزهای، در میان درختان جلب توجه میکنند.
هنگام استفاده و قفلشدن در، شیشهها مات میشوند و حریم خصوصی یوزر حفظ میشود. پس از بازشدن قفل، جریان برق باعث تغییر چینش کریستالها در شیشه میشود و دیوارهها دوباره شفاف میشوند.
نظرها به این طرح متفاوت بود. برخی یوزران شبکههای اجتماعی از احتمال خرابی و شفافشدن ناگهانی شیشهها ابراز نگرانی کردند. یک معمار مستقر در لندن نوشت عادتکردن به این ایده زمان میبرد؛ اما در مجموع از طرح استقبال کرد.