کنسل بازی Perfect Dark نخستین بار در تیرماه اعلام شد؛ موضوعی که در نهایت به تعطیلی کامل استودیو The Initiative انجامید. این خبر با ایمیل داخلی مت بوتی، رئیس استودیوهای ایکس باکس فاش شد. بوتی در ایمیل خود علاوهبر کنسل Perfect Dark، به توقف توسعه Everwild و چند پروژه معرفینشده دیگر نیز اشاره کرده بود.
نوتیفیکیشندهای کنسل این پروژه به سایر استودیوها نیز رسید. طبق ریپورتها، Crystal Dynamics که بهعنوان شریک در توسعه Perfect Dark حضور داشت، با تعدیل نیرو روبهرو شد. منابع نزدیک به ماجرا اعلام کردند این اتفاق پس از شکست مذاکراتی رخ داد که طی آن Embracer Group قصد داشت آیپی پرفکت دارک را از ایکس باکس خریداری کرده و سپس آن را به Take-Two Interactive واگذار کند؛ معاملهای که در نهایت به نتیجه نرسید.
با وجود این، کریستال داینامیکس در بیانیهای تأکید کرد که روند توسعه بازی Tomb Raider جدید تحت تأثیر قرار نخواهد گرفت: «امروز تصمیمی بسیار سخت برای خداحافظی با تعدادی از همکاران بااستعدادمان گرفتیم؛ تصمیمی که بهدلیل شرایط متغیر بازار اجتنابناپذیر بود. بااینحال آینده Tomb Raider دستنخورده باقی خواهد ماند.»