خرده‌فروشی زنجیره‌ای چین به کارمندان خود ۱۰ روز «مرخصی ناراحتی» می‌دهد

بدون دیدگاه
خرده‌فروشی زنجیره‌ای چین به کارمندان خود ۱۰ روز «مرخصی ناراحتی» می‌دهد

یک غول خرده‌فروشی در چین با معرفی یک سیاست کاری جذاب و بی‌سابقه به نام «مرخصی ناراحتی» به کارمندان خود این امکان را می‌دهد که اگر خوشحال نیستند، به سرکار نیایند.

به ریپورت SCMP، «یو دونگلای» (Yu Donglai)، بنیانگذار و رئیس هیئت مدیره فروشگاه‌های زنجیره‌ای پانگ دونگلای (Pang Dong Lai) می‌گوید کارمندان این شرکت می‌توانند سالانه ۱۰ روز مرخصی اضافی دریافت کنند تا اگر «خوشحال نیستند» سر کار نیایند.

مرخصی ناراحتی در خرده‌فروشی چینی

این سیاست که با استقبال گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی چین مواجه شده، بخشی از یک فلسفه کنترلی بزرگ‌تر است که بر پایه «آزادی و عشق» بنا شده است. یو دونگلای گفته است: «من می‌خواهم هر کارمندی آزادی داشته باشد. همه ما زمان‌هایی را تجربه می‌کنیم که خوشحال نیستیم، پس اگر خوشحال نیستی، سر کار نیا.»

او تأکید دارد که این مرخصی به هیچ وجه توسط مدیران قابل ردشدن نیست و هرگونه ممانعت از آن، تخلف محسوب می‌شود. این رویکرد در تضاد کامل با فرهنگ غالب اضافه کاری و ساعات کار طولانی در چین قرار دارد؛ فرهنگی که طبق یک نظرسنجی در سال ۲۰۲۱، باعث شده بیش از ۶۵ درصد از کارمندان در محیط کار احساس خستگی و ناراحتی کنند.

شرکت پانگ دونگلای، که به دلیل خدمات مشتریان استثنایی خود به عنوان «سقف صنعت چین» شناخته می‌شود، مزایای بی‌مثل دیگری نیز برای کارمندان خود فراهم کرده است. کارمندان این شرکت تنها ۷ ساعت در روز کار می‌کنند، آخر هفته‌ها تعطیل هستند و سالانه بین ۳۰ تا ۴۰ روز مرخصی باحقوق دارند.

میانگین حقوق ماهانه در این شرکت ۷ هزار یوان (حدود ۹۷۰ دلار) است که تقریباً دو برابر میانگین حقوق در صنعت خرده‌فروشی چین است. یو دونگلای حتی اعلام کرده است که در سیستم رتبه‌بندی شغلی این شرکت، «یک سرایدار نیز می‌تواند تا ۵۰۰ هزار یوان (۷۰ هزار دلار) در سال درآمد داشته باشد.»

او با محکوم‌کردن فرهنگ اضافه کاری اجباری گفته است: «وادارکردن کارمندان به اضافه‌کاری، غیراخلاقی و به منزله غصب فرصت‌های رشد دیگران است. ما نمی‌خواهیم بزرگ باشیم. ما می‌خواهیم کارمندانمان زندگی سالم و آرامی داشته باشند تا شرکت نیز همین‌طور باشد.»

جدیدترین‌ مطالب

مطالب بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید