کاربران چگونه از ChatGPT استفاده می‌کنند؟ تحقیق OpenAI پاسخ می‌دهد

بدون دیدگاه
کاربران چگونه از ChatGPT استفاده می‌کنند؟ تحقیق OpenAI پاسخ می‌دهد

OpenAI در تحقیق جدید خود ۱.۵ میلیون مکالمه را بررسی کردن کرده است تا عادات و الگوهای استفاده یوزران ChatGPT را نشان دهد. این تحقیق با همکاری یک اقتصاددان از دانشگاه هاروارد انجام شده است و تصویری مخالف بسیاری از تصورات رایج از نحوه تعامل انسان با این چت‌بات هوش مصنوعی ارائه می‌دهد.

به ریپورت Gizmodo، برخلاف این باور که بسیاری از افراد به صورت پنهانی درحال درددل‌کردن با هوش مصنوعی هستند، این مطالعه نشان می‌دهد که استفاده از ChatGPT عمدتاً حول محور وظایف عملی و کاری متمرکز است و موضوعاتی مانند روابط عاطفی و تأملات شخصی فقط بخش بسیار کوچکی از مکالمات را تشکیل می‌دهند.

یوزران ChatGPT چه کسانی هستند و از چت‌بات چه می‌خواهند؟

این تحقیق که آخرین داده‌های آن مربوط به ژوئیه ۲۰۲۵ است، نشان می‌دهد که جامعه یوزران ChatGPT در مدت اخیر تغییرات قابل توجهی داشته است. در روزهای اولیه عرضه این چت‌بات، یوزران آن عمدتاً مرد بودند، اکنون شکاف جنسیتی معکوس شده است و بیش از نیمی از یوزران نام‌های زنانه دارند. نیز این سکوی نرم‌افزاری خیلی در میان جوانان محبوب است و نزدیک به نیمی از کل یوزران زیر ۲۶ سال سن دارند.

میزان کارهایی که یوزران در ChatGPT انجام می‌دهند

اما این یوزران از ChatGPT چه می‌خواهند؟ حدود ۷۸ درصد از تمام مکالمات در سه دسته اصلی قرار می‌گیرند:

  • دسته اول «هدایت‌گری استفادهیی عملی»: این دسته که محبوب‌ترین یوزرد است، شامل مواردی مانند تدریس، مشاوره برای انجام کارها و ایده‌پردازی می‌شود.
  • دسته دوم «نوشتن»: با اختصاص ۴۲ درصد از کل نوتیفیکیشن‌های مرتبط با کار، نوشتن با اختلاف محبوب‌ترین یوزرد کاری ChatGPT است. این مورد شامل تهیه پیش‌نویس ایمیل‌ها، اسناد، اصلاح و ترجمه متن‌ها می‌شود.
  • دسته سوم «کشفی اطلاعات»: که در آن یوزران از چت‌بات به عنوان جایگزینی برای موتورهای کشفی سنتی بهره می‌برند.
بیشتر بخوانید:  نبرد غول‌ها؛ پادشاه چت‌بات‌های هوش مصنوعی کدام است؟ + ویدیو

این تحقیق نیز تصورات رایج را زیر سؤال می‌برد؛ با وجود تمام بحث‌ها درباره جایگزینی برنامه‌نویسان توسط هوش مصنوعی، این تحقیق نشان می‌دهد که فقط ۴.۲ درصد از مکالماتی که بررسی کردن شده، به برنامه‌نویسی و کد برنامهنویسی اختصاص داشته است.

نیز با وجود ریپورت‌ها درمورد شکل‌گیری روابط عاطفی یوزران با چت‌بات‌ها، این مطالعه نشان می‌دهد که فقط ۱.۹ درصد از مکالمات به روابط و تأملات شخصی مربوط بوده است و فقط در ۱ درصد از گفتگوها، یوزران احساسات خود را به هوش مصنوعی ابراز کرده‌اند. این آمار با یافته‌های سایر تحقیقات که نشان می‌دهد یک سوم نوجوانان از چت‌بات‌ها برای تعاملات اجتماعی استفاده می‌کنند، در تضاد است.

یوزران ChatGPT

یکی دیگر از یافته‌های این تحقیق، تغییر جهت استفاده از ChatGPT از محیط کار به زندگی شخصی است. در ژوئن ۲۰۲۴ حدود ۴۷ درصد از تعاملات با این چت‌بات مرتبط با کار بود، اما این رقم اکنون به تنها ۲۷ درصد کاهش یافته است. در مقابل، استفاده‌های غیرکاری از ۵۳ درصد به ۷۳ درصد جهش کرده است.

درنهایت، یک نکته مهم را باید ذکر کنیم؛ OpenAI برای دسته‌بندی تمام ۱.۵ میلیون مکالمه و تعیین موضوع آن‌ها از خود هوش مصنوعی استفاده کرده است. این موضوع ممکن است دقت و بی‌طرفی این دسته‌بندی‌ها را مخدوش کند.

برچسب‌ها: ChatGPT, برنامه‌نویسی

جدیدترین‌ مطالب

مطالب بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید