امروزه در نتایج جستوجوی گوگل، ابتدا خلاصههای تولیدشده از سوی هوش مصنوعی نشان دادن داده میشود. پس از آن، انبوهی از محتواهای مبتنی بر سئو مانند بازنشر مطالب ردیت، مجموعهای از لینکهای وابسته و نیز ویدئوهای یوتیوب قرار دارد.
در نهایت، ممکن است مطلب مورد نظر تنها در بخشهای پایینتر صفحه یا حتی در صفحهی دوم نتایج یافت شود؛ درحالیکه در گذشته، مراجعه به صفحهی دوم گوگل امری غیرمعمول محسوب میشد. در مقالهی پیشرو شما را با چند راهحل برای این مشکل آشنا خواهیم کرد که به شما در یافتن نتایج بهتر، مرتبطتر و باکیفیتتر کمک میکند.
غیرفعال کردن خلاصههای هوش مصنوعی گوگل
گوگل گزینهای مستقیم برای غیرفعال کردن این خلاصهها در اختیار یوزر قرار نداده است؛ بااینحال، برخی راهکارها هست که میتواند مانع نشان دادن آنها در صفحهی جستوجو شود. همزمان با گسترش عرضهی این خلاصهها، گوگل چینش تبهای نتایج خود را نیز تغییر داده است.
استفاده از خط تیره برای پاک کردن نتایج ناخواسته
در میان مجموعهای از عملگرهایی که گوگل کمک میکند، خط تیره (-) یوزردیترین آنها بوده است. با استفاده از عملگر یادشده میتوانید مواردی را از نتایج جستوجوی خود پاک کردن کنید و فقط چیزهایی را ببینید که برایتان اهمیت دارند. این موارد میتوانند هر چیزی باشند: سایتها، دستهبندیها یا کلمات کلیدی.
برای مثال، اگر بهدنبال یک ابزار دانلود یا یک وبلاگ قدیمی هستید، میتوانید از این عملگر استفاده کنید تا نتایج نامربوط پاک کردن شوند. یادتان باشد بین خط تیره و کلمهای که میخواهید پاک کردن کنید، فاصلهای وجود نداشته باشد. استفاده از این روش برای جستوجو به زبان انگلیسی بیشتر به کمک شما خواهد آمد.
فیلتر کردن طبق تاریخ
از زمانی که هوش مصنوعی مولد فراگیر شد، اینترنت تغییر زیادی کرد. بنابراین اگر میخواهید به نتایجی برسید که تولید هوش مصنوعی نباشند، در صورت امکان باید در محتواهای قدیمیتر جستوجو کنید. این روش بهویژه در جستوجوی تصاویر بسیار کارآمد است، چون حتی سایتهایی مثل پینترست هم حالا پر از محتوای ساختهشده با هوش مصنوعی شدهاند.
عملگر مورد نظر before: است که میتوانید آن را مانند minimalist web design before:2022 به این صورت بنویسید. ممکن است نتایج جستوجو به زبان فارسی چندان برایتان یوزردی نباشد.
استفاده از collections گوگل برای ساخت لایبرری شخصی
گوگل این امکان را به شما میدهد که صفحات وب را تنها با کلیک روی سهنقطهی کنار نتیجهی جستوجو، در مجموعهها ثبت کنید. این کار بسیار راحتتر از استفاده از افزونههای شخص ثالث است.
پس از کلیک روی سهنقطهی کنار نتیجهی جستوجو، Save (ثبت) را بزنید و سپس Edit (اصلاح) را انتخاب کنید. در بخش Title (عنوان) برای مجموعهی خود یک عنوان بگذارید. در نهایت باید روی گزینهی Create new collection (ایجاد مجموعهی جدید) ضربه بزنید.
برای کنترل صفحات ثبتشدهی خود در گوگل، روی عکس حساب یوزریتان در گوگل کلیک کنید و سپس گزینهی Saves and Collections (ثبتشده و مجموعهها) را بزنید. با این روش میتوانید محتواهای ثبتشدهی خود را دیدن و کنترل کنید و اگر کالکشن مورد نظر خود را پیشتر ایجاد نکردهاید، روی Create (ایجاد کردن) ضربه بزنید و مجموعه را نامگذاری کنید.
شما میتوانید فهرستهای مطالعه، لیست فیلمها یا منابع تحقیق برای پروژهها را با استفاده از مجموعهها بسازید. این مجموعهها قابلیت جستوجو دارند و میتوانید برای هر آیتم ثبتشده یک یادداشت اضافه کنید. نیز، مجموعهها قابل شیر کردن با دیگران هستند؛ بنابراین اگر روی پروژهای با کسی همکاری میکنید، این روش بسیار کارآمدتر از فرستادن مداوم لینکهای سکوی نرمافزاریهای مختلف است.
پیدا کردن منابع مورد نظر با فرمت دلخواه
اگر بهدنبال منابع اصلی یا صرفاً مستندات هستید، از عملگر filetype استفاده کنید. با این عملگر میتوانید نوع فایل را مشخص کنید (مانند PDF یا PPTX) تا فقط نتایج همان فرمت در جستوجوی شما نشان دادن داده شود. روش مذکور برای پیدا کردن ریپورتهای رسمی، اسلایدهای درسی، هدایتگری استفادهها و موارد مشابه بسیار یوزردی است.
بهعنوان مثال اگر ریپورتی راجعبه آلودگی هوا میخواهید، بهجای اینکه بهسادگی بنویسید ریپورت آلودگی هوا میتوانید air pollution report filetype: pdf را سرچ کنید یا حتی به فارسی ریپورت آلودگی هوا در ده سال اخیر filetype:pdf را جستوجو کنید.
امیدواریم این مقاله برایتان مفید باشد و بتوانید به نتایج بهتری در جستوجوی گوگل برسید. تابهحال کد برنامهامیک از روشهای بالا را استفاده کردهاید؟ کامنتها خود را با ما و یوزران زومیت به اشتراک بگذارید.












