محمد جعفری: کالاهای تقلبی بازار، به کنسول‌ها ‌آسیب می‌زنند

بدون دیدگاه
محمد جعفری: کالاهای تقلبی بازار، به کنسول‌ها ‌آسیب می‌زنند

محمد جعفری: خیلی ممنونم که چنین نظری دارید. موضوع طراحی بخشی است که من معمولاً کمتر به آن توجه می‌کنم. بیشترین تمرکز ما بر کیفیت است. منظورم کیفیت در طول عمر نیست، بلکه کیفیت خود محصول در زمان استفاده است؛ به این معنا که زمانی که مشتری، خریدار یا همکاران ما از محصول استفاده می‌کنند، کاملاً احساس تغییر کنند و متوجه شوند که واقعاً دمای گوشی کاهش پیدا می‌کند و این موضوع حقیقتاً همین‌گونه است. حتی در مدل‌های اقتصادی ما نیز دقیقاً به همین صورت است. ما مدلی عرضه کرده‌ایم که بر روی آن دماسنج تعبیه شده است تا بتواند وضعیت گوشی را کنترل کند و این فن‌ها موجب افزایش قابل توجه طول عمر باتری می‌شوند. به این ترتیب، به طور میانگین اگر یک گیمر روزانه دو ساعت بازی کند، ظرف یک سال، سلامت (Health) باتری او ــ در صورتی که گوشی آیفون داشته باشد ــ به عدد ۷۰ می‌رسد. و اگر از کولینگ استفاده کند و در حین بازی گوشی را شارژ نماید، این افت سلامت باتری تا نصف کاهش پیدا می‌کند. یعنی در شرایط سخت‌تر، عمر باتری دو برابر می‌شود؛ زیرا عامل اصلی آسیب به باتری قطعاً دماست.

زومجی: من دیدن کردم که شما مسابقات گیمینگ برگزار می‌کنید و می‌دانم که طی روزهای الکامپ این مسابقات برگزار شد، فینال نیز همین حالا برگزار گردید و جوایز اهدا شد. تسکو برای اینکه بتواند نظر نسل Z و آلفا را به سمت خود جلب کند، نیازمند افزایش آگاهی از برند و فعالیت‌هایی متناسب با سلیقه آن نسل جوان است. اکنون این موضوع کمتر دیده می‌شود. این نوع مسابقه برای من بسیار جذاب بود که شما در آن حضور پیدا کردید. آیا برنامه‌های متوالی برای حضور در مسابقات ورزش‌های الکترونیک دارید؟

محمد جعفری: خدمت شما عرض کنم که این مسابقات یک شروع آزمایشی برای لاگین به صنعت بازی‌های رایانه‌ای در وزارت ورزش است تا ورزش الکترونیک زیرمجموعه فوتبال یا بسکتبال قرار گیرد.

زیرمجموعه موضوعات دیگر قرار گیرد. همان‌طور که خودتان امروز مستحضر هستید، آقای کفاشیان نیز اینجا حضور داشتند تا گفت‌وگوها و مذاکراتی را آغاز کنیم. نتایج آن را هم در این چند روز دیدن کردیم تا این صنعت را به یک صنعت جدی تبدیل کنیم. تیم‌ها استقلال خود را داشته باشند؛ تیم پرسپولیس که البته اکنون نیز تیم دارد، حضور پررنگ‌بندی‌تری پیدا کند، لیگ‌ها برگزار شوند و این صنعت همانند صنعت فوتبال جایگاه پیدا کند. میان نسل زد جا بیفتد.

زومجی: یکی از پرسش‌هایی که همواره در فروش و تولید کالاها مطرح است، موضوع خدمات پس از فروش است. ما پیش‌تر با آقای جمال جعفری نیز در این مورد گفت‌وگو داشتیم، اما مایلم شما نیز درباره این موضوع توضیح دهید. به‌طور کلی، تسکو برای اینکه بتواند کمک مستمر از مشتریان خود داشته باشد، چه تدبیری اندیشیده است؟ از سوی دیگر، یکی از مسائل بسیار مهم کنونی، افزایش قیمت کالاها و تأمین قطعات است. آیا تسکو در این باره برنامه‌ای دارد که بتواند خدمات خود را ادامه دادن دهد و رضایت مشتریان را جلب کند؟

محمد جعفری: من این موضوع را با یک مثال ساده توضیح می‌دهم؛ مثالی که عمده مردم با آن درگیر بوده‌اند یا تجربه‌اش کرده‌اند. در مرحله نخست، زمانی که خودروهای چینی وارد بازار می‌شوند، به دلیل اینکه تعداد محدودی از آن‌ها وارد می‌شود و تنوع بسیار بالایی دارند، طبیعتاً قطعات یدکی برای آن‌ها موجود نیست. مراکز خدمات پس از فروش نیز نه به دلیل عدم تمایل، بلکه به دلیل عدم امکان، نمی‌توانند خدمات ارائه دهند.

بیشتر بخوانید:  بسته الحاقی رایگان و داستانی Assassin's Creed Mirage معرفی شد

این موضوع دقیقاً در مورد کالاهای که در بازار ایران هست نیز صدق می‌کند. بسیاری از کالاها وارداتی حوزه گیمینگ، کالاها گذرا شده‌اند. به این معنا که ۱۰۰ عدد از یک مدل کیبورد وارد می‌شود و پس از فروش، مدل یا برند دیگری وارد می‌شود. پس، شرکت‌هایی که خدمات پس از فروش ارائه می‌دهند نمی‌توانند قطعات و اجزای مشابه همان محصول را برای تعویض در اختیار مشتری قرار دهند. در چنین شرایطی، اگر نیاز به تعویض باشد، ناچارند محصول دیگری را جایگزین کنند؛ حتی اگر آن محصول مورد پسند مشتری نباشد.

اما به دلیل اینکه ما تولیدات و واردات پیاپی داریم، اکثر کالاهای که عرضه می‌کنیم همچنان در بازار موجود است و فروش می‌رود. همین امر موجب می‌شود بتوانیم در کنار مراکز خدمات خود، خدمات‌رسانی بسیار مناسبی به مشتریان ارائه کنیم.

زومجی: زمانی که تسکو وارد بازار شد، موضوع کیفیت به شکل دیگری مطرح بود. نگاه‌ها بیشتر اقتصادی بود و بسیاری می‌گفتند که شاید کیفیت کالاها مشکلاتی داشته باشد، اما قیمت آن‌ها مناسب است. در طول زمان کیفیت کالاها تسکو به‌طور مداوم بهتر شد. با این حال، تسکو برندینگ عمیقی انجام نداد تا نشان دهد کالاهاش تغییر کرده‌اند، دامنه قیمتی متفاوتی پیدا کرده‌اند و تنوع آن‌ها بسیار بیشتر شده است.

اکنون پرسش من این است: کیفیت کالاها گیمینگ تسکو اکنون نسبت به رقبا در ایران در چه جایگاهی قرار دارد و آیا برای آن جای پیشرفت بیشتری می‌بینید تا در آینده به سطح بالاتری برسد؟

محمد جعفری: خدمت شما عرض کنم، کیفیت موضوعی نیست که به‌صورت اتفاقی به دست آید. اجازه دهید توضیح دهم. ما در حال تولید کیبورد هستیم و برندهای دیگر نیز کیبورد تولید می‌کنند. اجزا و قطعات اصلی یک کیبورد شامل سوئیچ، برد، کی‌کپ (Keycap) و قاب آن است. اگر این اجزا و قطعات از برندهای معتبر باشند، به‌طور طبیعی محصول نهایی نیز محصولی باکیفیت است.

اکنون تمامی سوئیچ‌های کیبورد ما از نوع Outemu هستند. این به معنای استفاده از یک سطح بالای سوئیچ‌هاست. به‌عنوان مثال، اگر بخواهید سوئیچ Outemu را در کیبورد یک برند دیگر داشته باشید، باید بیش از ۱۰ میلیون تومان هزینه کنید.

زومجی: بله، گران است.

محمد جعفری: با نصف همان قیمت، شما همان کیبورد را خریداری می‌کنید که دقیقاً همان است؛ هیچ تفاوت خاصی ندارد. به‌عنوان مثال، اگر بخواهم مقایسه کنم، همانند موتورهای میتسوبیشی است؛ شما در هر جایی که باشید و هر محصولی که استفاده کنید، موتور همان موتور است.

به همین دلیل است که می‌گویم کیفیت کالاها ما اکنون به سطحی رسیده که می‌توانیم با برندهای سطح یک دنیا رقابت کنیم؛ آن هم با سند و دلیل. متوجه شدید؟

زومجی: برندها را کنار بگذاریم، تسکو کالاها بسیار متنوعی دارد. آیا دسته‌های متفاوت و جدیدی هست که هنوز معرفی نشده باشند و قرار باشد به بازار عرضه شوند؟

محمد جعفری: دسته‌های جدیدی هست. خدمت شما عرض کنم، دسته‌های جدید ما که هنوز وارد بازار نشده‌اند، در بازه زمانی سه ماه آینده عرضه خواهند شد. این کالاها در نشان دادنگاه نیز ارائه شده بودند که شامل لوازم جانبی کنسول، لوازم جانبی موبایل و سپس کولرهای بسیار اقتصادی و باکیفیت می‌شود.

واقعاً، واقعاً، واقعاً این قول را به شما می‌دهم که پس از لاگین ایرکولرهای تسکو، سطح دیگری از کولرها وارد بازار خواهد شد. البته منظورم از سطح جدید این نیست که بگوییم «چیز خارق‌العاده‌ای» است، بلکه کالاها بسیار باکیفیتی در بازه اقتصادی و حتی بسیار اقتصادی، با تنوع بالا به بازار عرضه می‌شود که به‌طور کلی سطح کالای اقتصادی را تغییر داده و یک پله بالاتر می‌برد.

بیشتر بخوانید:  معرفی بازی موبایل Car Company Tycoon | شبیه‌ساز خودروسازی

این بزرگ‌ترین دستاورد و در عین حال جدیدترین و پربازده‌ترین پروژه ما بوده است. ما انرژی بسیاری بر روی کولرها صرف کرده‌ایم، زیرا واقعاً موضوع مهمی است. از آلیاژی که در صفحات آن به کار رفته، تا تعداد پره‌هایی که برای هیت‌سینک در نظر گرفته شده، تعداد لوله‌ها، نوع مایع یا گاز داخل آن، همه این موارد به‌طور جدی بررسی کردن و طراحی شده‌اند تا این صنعت، یعنی خنک‌کننده‌های اقتصادی CPU، را به سطح بالاتری برسانند و موجب افزایش عمر خود CPU شوند

زومجی: ما همواره درباره کالاها اقتصادی تسکو صحبت می‌کنیم، اما می‌دانم که این شرکت کالاها های-اند نیز دارد. کالاها های-اند تسکو چگونه هستند؟

محمد جعفری: کالاها های-اند را با دو دسته برای شما توضیح می‌دهم. ماوس جی‌پرو لاجیتک را که طبیعتاً می‌شناسید؛ همان شکل، همان ابعاد، همان اندازه، وزن مناسب، باتری مناسب، سوئیچ مناسب و سنسور درست، همه این‌ها در کنار هم قرار گرفته و با قیمتی حدود دو میلیون تومان عرضه می‌شود. این یک محصول های-اند با قیمت اقتصادی به شمار می‌آید.

یا به‌عنوان مثال کیس‌های ما. اکنون کیس‌هایی عرضه کرده‌ایم که شیشه یک‌تکه Curve دارند؛ به این معنا که از بالای کیس تا پایین آن یک تکه شیشه است و به دو بخش تقسیم نشده، بلکه یکپارچه است. این یک فناوری کاملاً جدید است.

سپس به فن‌ها می‌پردازم؛ به‌طور معمول در کیس‌های موجود در بازار، در رده اقتصادی (یعنی حدود ۲۰ میلیون تومان)، فن‌ها را به‌گونه‌ای شروع کردن کردن می‌کنند که جریان هوا وارد کیس شود. اما کیس‌های ما که با قیمتی کمتر از ۱۰ میلیون تومان عرضه می‌شوند، به‌صورت پیش‌فرض فن‌هایی دارند که پره‌های آن‌ها برعکس طراحی شده‌اند. به اصطلاح رایج، این فن‌ها Reverse هستند؛ به این معنا که زمانی که فن در حال چرخش است، جریان هوا را به شکل متفاوت و بسیار مؤثری هدایت می‌کند. دقیقاً گردش هوای لاگینی میده از جلوی کیس و حالا لاگ‌آوتیشم از پشت کیسه. متوجه شدید؟ و کلیه فن‌هایی که ما داخل کیس‌هامون استفاده کردیم، از کیس ۳ میلیونی تا کیس ۱۰ میلیونی، همشون فن‌های PWM و ARGB هستن با هاب‌های PWM و ARGB. یعنی من می‌تونم قاطع و دقیق بگم همه کیس‌های اقتصادی یک فن خیلی عادی گذاشتن که صرفاً روشنه. فن ما با دمای سی‌پی‌یو و دمای خود کیس شتابش تغییر پیدا می‌کنه و وقتی شما داری مطالعه می‌کنی با حالا خود سیستمت و داری مثلاً ویدیو می‌بینی، فنا خاموشه، بدون هیچ نویز اضافه‌ای. وقتی رندر می‌گیری روشن میشه.

زومجی: ما تعدادی از آن‌ها را اینجا دیدن کردیم. منظور شما همین کیس‌هایی است که در اینجا حضور داشتند؟ برای مسابقات نیز از کیس‌های تسکو استفاده شد و گیمرهای حرفه‌ای با کالاها تسکو بازی کردند و واقعاً هم جوایز خود را دریافت کردند. اما پرسش من این است: تسکو گیم قرار است به کجا برسد؟ تسکو گیم قصد دارد چند درصد از بازار ایران را به دست آورد؟

برچسب‌ها: الکامپ

جدیدترین‌ مطالب

مطالب بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید