متا قصد دارد عینک هوشمند Hypernova را بهعنوان یک دستگاه آزمایشی معرفی کند و انتظار میرود حجم عرضه اولیه آن بسیار محدود باشد. طبق ریپورتها این شرکت احتمالاً در رویداد سالانه Connect که از ۱۷ سپتامبر (۲۶ شهریور) آغاز میشود، این محصول پیشرفته را رونمایی خواهد کرد.
با وجود هیاهوی گسترده پیرامون Hypernova، تحلیلگر معتبری بهنام «مینگ-چی کو» اعلام کرده که این عینک هوشمند در واقع یک محصول آزمایشی برای متا محسوب میشود و در دو سال اول پس از عرضه، تنها ۱۵۰ هزار تا ۲۰۰ هزار واحد از آن عرضه خواهد شد. انتظار میرود عرضه رسمی پیش از پایان سال جاری میلادی انجام شود.
رونمایی از عینک هوشمند Hypernova بهعنوان دستگاه تجربی
کو در پستی در شبکه اجتماعی ایکس اشاره کرد که پیشبینی میشود عرضه جهانی عینکهای هوشمند در سال آینده به حدود ۱۴ میلیون واحد برسد، به این معنا که سهم بازار Hypernova بسیار ناچیز است و این محصول برای متا بیشتر جنبه آزمایشی دارد.
این تحلیلگر نیز تأکید کرد که هوش مصنوعی مهمترین ویژگی Hypernova است، اما ادغام AI با برنامههای واقعیت افزوده هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارد و میتواند توسعه و یوزرد آن را محدود کند. دلیل پیشبینی محافظهکارانه برای عرضه این محصول، ترکیبی از توانایی محدود هوش مصنوعی و قیمت تقریبی ۸۰۰ دلار است.
کو به چالش دیگری نیز اشاره کرد و گفت استفاده از فناوری Liquid Crystal on Silicon (LCoS) در این نشان دادنگر کوچک، مشکلاتی در طراحی سختافزار مانند اندازه، روشنایی، زمان پاسخ و عمر باتری ایجاد میکند.
متا با عرضه Hypernova در سال جاری بهدنبال پیشی گرفتن از اپل، تقویت برند، کسب تجربه در توسعه اکوسیستم و تحلیل رفتار یوزران است. متا پیشتر عینکهای هوشمند سری Ray-Ban Meta را عرضه کرده که عمدتاً برای عکاسی، فیلمبرداری، گوش دادن به موسیقی و پاسخگویی به تماسهای تلفنی طراحی شدهاند و فاقد نشان دادنگر AR هستند.
در مقابل، عینکهای Hypernova احتمالاً مجهز به نشان دادنگر تکچشمی AR برای نشان دادن اعلانها، مسیریابی و تعامل با Meta AI خواهند بود و ممکن است شامل مچبند عصبی برای شناسایی حرکات دقیق دست و مچ جهت کنترل دستگاه نیز باشند.
باتوجهبه اطلاعات موجود، عینکهای Hypernova گامی اولیه اما مهم در مسیر عرضه عینکهای هوشمند تعاملی مجهز به AR و AI محسوب میشوند.