شکایت نیویورک از یوتوب، متا و تیک‌تاک به اتهام بحران سلامت روان نوجوانان

بدون دیدگاه
شکایت نیویورک از یوتوب، متا و تیک‌تاک به اتهام بحران سلامت روان نوجوانان

شهر نیویورک همراه با ناحیه آموزشی و سامانه بهداشت عمومی آن از چهار شرکت متا، اسنپ، تیک‌تاک و یوتوب شکایت کرده است. در این شکایت، این شرکت‌ها متهم شده‌اند که با طراحی اعتیادآور سکوی نرم‌افزاری‌های خود به «بحران سلامت روان نوجوانان» دامن زده‌اند و در محفاظت از یوزران نوجوان کوتاهی کرده‌اند.

طراحی که باعث بحران سلامت روان نوجوانان می‌شود

به ریپورت انگجت، در این شکایت که توسط شهرداری نیویورک، ناحیه آموزشی شهر و سامانه‌ی NYC Health + Hospitals (بزرگ‌ترین شبکه بیمارستان‌های عمومی این شهر) ثبت شده، آمده است که این شرکت‌ها عمداً سکوی نرم‌افزاری‌های خود را به‌گونه‌ای طراحی کرده‌اند که برای کودکان و نوجوانان اعتیادآور باشند و درعین‌حال، از اجرای اقدامات مؤثر برای محافظت از سلامت روان آنها خودداری کرده‌اند.

در متن شکایت تأکید شده که این شرکت‌ها «با طراحی و عملکرد خود، بحران سلامت روان جوانان در نیویورک را ایجاد، تشدید و تداوم بخشیده‌اند» و پس، به سلامت و ایمنی عمومی آسیب رسانده، استفاده از فضاهای عمومی مانند مدارس را مختل کرده و رفاه بخش قابل‌توجهی از جمعیت، به‌ویژه نوجوانان را به خطر انداخته‌اند.

این نهادها نیز اعلام کرده‌اند که ناچار شده‌اند منابع مالی، نیروی انسانی و زمان زیادی را برای مقابله با آثار این بحران اختصاص دهند.

یکی از بخش‌های برجسته‌ این شکایت به افزایش ویدیوهای وایرالی در نیویورک اشاره دارد که به‌ آنها «Subway Surfing» گفته می‌شود. در این ویدیوها، نوجوانان تلاش می‌کنند درحال حرکت روی واگن‌های مترو بایستند یا حرکت کنند (چیزی شبیه به بازی معروف Subway Surfer) و همین اقدام به مرگ چند نفر و بازداشت بیش از صد نوجوان منجر شده است.

بیشتر بخوانید:  هکرها به اطلاعات خصوصی کاربران دیسکورد دسترسی پیدا کردند
حرکت روی واگن قطار برای ویدیو گرفتن

در شکایت آمده است:

«تحقیقات پلیس نیویورک نشان داده که انگیزه اصلی این نوجوانان تقلید از ویدیوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی و کسب لایک و توجه بوده است.»

نیز در این شکایت ادعا شده که بحران‌های روانی دانش‌آموزان باعث شده تا معلمان و کارکنان مدارس دچار «آسیب ثانویه و فرسودگی شغلی» شوند.

بیانیه گوگل در دفاع از یوتوب

شرکت‌های متا، اسنپ و تیک‌تاک هنوز به این شکایت واکنشی نشان نداده‌اند. بااین‌حال، سخنگوی گوگل، «خوزه کاستاندا»، در بیانیه‌ای گفته است:

«این ادعاها کاملاً نادرست و نشان‌دهنده‌ سوء‌برداشت از ماهیت یوتوب هستند. یوتوب یک خدمت پخش ویدیو است که مردم در آن به تماشا برنامه‌هایی از جمله ورزش زنده، پادکست‌ها و محتوای سازندگان محبوب خود می‌پردازند، نه یک شبکه اجتماعی برای ارتباط با دوستان. ما ابزارهایی اختصاصی مانند Supervised Experiences را برای استفاده‌ ایمن‌تر نوجوانان طراحی کرده‌ایم که با همکاری کارشناسان ایمنی کودک پیشرفته و کنترل والدین را ممکن می‌کند.»

برچسب‌ها: شبکه‌های اجتماعی, گوگل

جدیدترین‌ مطالب

مطالب بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید