این سریع‌ترین موتورسیلکت تاریخ یاماها است

بدون دیدگاه
این سریع‌ترین موتورسیلکت تاریخ یاماها است

یاماها موتور در سال ۱۹۵۵ تأسیس شد و طی بیش از هفت دهه، برخی از ماندگارترین موتورسیکلت‌های تاریخ را به دنیا معرفی کرد؛ از XT500 و RD350LC گرفته تا V-Max و YZF-R7 OW-02. بااین حال هیچ مدلی مانند YZF-R1 دوران مدرن یاماها را تعریف نکرد. این موتور در زمان خود با پیشرانه‌ی کراس‌پلین الهام‌گرفته از موتو‌جی‌پی، گیربکس پشته‌ای و شاسی جمع‌وجور Deltabox، کلاس هزار سی‌سی را متحول کرد.

امروز هرچند R1 دیگر سریع‌ترین سوپربایک دنیا نیست و رقبایی مثل BMW S 1000 RR، دوکاتی پانتیگاله V4 و آپریلیا RSV4 گوی سبقت را ربوده‌اند، اما همچنان ازنظر شتاب موتورسیکلت خیره‌کننده‌ای محسوب می‌شود. ورژن‌ی ویژه‌ی YZF-R1M با بدنه‌ی فیبرکربن سبک‌وزن، وینگلت‌های آیرودینامیک، تعلیق الکترونیکی و دیتالاگر کارخانه‌ای، سریع‌ترین موتور تولیدی تاریخ یاماها لقب گرفته است.

YZF-R1M ورژن‌ی متمرکز بر پیست R1 است. جالب اینکه قوی‌ترین یاماها تاریخ نیست و این عنوان به V-Max تعلق دارد. بااین حال، ترکیب پیشرانه‌ی CP4 چهارسیلندر خطی با قدرت ۱۹۷ اسب‌بخار، شاسی سبک Deltabox و استفاده از فیبرکربن باعث می‌شود R1M به‌راحتی به سقف شتاب الکترونیکی ۲۹۹ کیلومتر بر ساعت برسد.

به‌نوشته‌ی TopSpeed، شتاب ۲۹۹ کیلومتر بر ساعت به لطف توافق میان خودروسازان محدود شده است و آمار دقیق‌تری از سوی یاماها وجود ندارد. ریپورت‌های غیررسمی، انجمن‌ها و ویدیوهای یوتیوب همگی نشان می‌دهند R1M هرگز از این سقف فراتر نمی‌رود وگرنه بدون این محدودیت، شاید اعداد بالاتری به ثبت می‌رسید.

در قلب R1M پیشرانه‌ی CP4 با میل‌لنگ کراس‌پلین قرار دارد که نظم آتش‌زدن خاص (۱-۳-۲-۴) را ارائه می‌دهد. نتیجه‌ی این ویژگی شتاب خطی، گشتاور یکنواخت و صدای دیوانه‌وار اگزوز است. این ترکیب همراه با شاسی آلومینیومی Deltabox باعث می‌شود موتور برای پیچ‌های شتاب بالا آماده باشد.

بیشتر بخوانید:  شرایط پیش فروش طرح فرسوده ایران خودرو منتشر شد [مهر ۱۴۰۴]

برتری اصلی R1M نسبت به ورژن‌ی استاندارد، تعلیق پیشرفته‌ی Ohlins ERS است. این سیستم با استفاده از IMU ۶محوره، در لحظه تنظیم می‌شود تا تجربه‌ای نزدیک به موتو‌جی‌پی را برای راننده رقم بزند. چرخ‌های منیزیمی ۱۰ پره، تایرهای Bridgestone RS11 و ترمزهای Brembo نیز نقش مهمی در شتاب‌گیری، پایداری و توقف دقیق دارند.

R1M صرفاً به قدرت مکانیکی متکی نیست. مجموعه‌ای کامل از الکترونیک‌های پیشرفته، آن را به یک سلاح تمام‌عیار پیست تبدیل کرده‌اند. واحد کنترل ارتباطی یاماها (CCU) از GPS و دیتالاگر بهره می‌برد و امکان ثبت داده‌های خودرو، نقشه‌برداری مسیر و زمان‌گیری خودکار دورها را فراهم می‌کند.

افزون‌بر این، نشان دادنگر TFT رنگ‌بندیی، سیستم گاز برقی YCC-T و مجموعه‌ای از کمک‌راننده‌ها شامل لانچ کنترل، کنترل ترمز موتور، کنترل کشش حساس به زاویه‌ی خواب، کنترل لغزش و حالت‌های مختلف قدرت، امکان شخصی‌سازی کامل تجربه‌ی رانندگی R1M را فراهم می‌کنند.

یاماها طراحی R-Series را در R1M به سطح تازه‌ای رسانده است. وینگلت‌های فیبرکربنی الهام‌گرفته از موتو‌جی‌پی، در تونل باد و پیست آزمایش شده‌اند تا نیروی رو‌به‌پایین بیشتری در شتاب‌های بالا ایجاد کنند و پایداری را افزایش دهند. این قطعات همراه با دماغه‌ی تهاجمی جدید، مقاومت هوا را کاهش و به موتور اجازه می‌دهند بدون از دست دادن کنترل به نهایت شتاب خود دست یابد.

برچسب‌ها: BMW, یوتیوب

جدیدترین‌ مطالب

مطالب بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید